logo mobiel

Koolhydraatarm ontbijt recepten voor een lekker én snel ontbijt met variatie

Inhoudsopgave:

Waarom een koolhydraatarm ontbijt

Een ontbijt wordt meestal gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Na een lange nacht slaap waarin allerlei lichamelijk processen hebben plaatsgevonden heeft je lichaam weer nieuwe energie nodig om de dag te kunnen beginnen. Het is daarom fijn om de dag te kunnen beginnen met een gezond koolhydraatarm ontbijt. Op deze pagina vind je allerlei koolhydraatarme ontbijt recepten, waarmee je de dag goed kunt beginnen. Een koolhydraatarm ontbijt zorgt voor een 'gezond vol' gevoel. Hierdoor heb je de gedurende de ochtend een stabiele bloedsuikerspiegel en geen honger tot de lunch. Veel mensen vinden het belangrijk om te ontbijten. Toch kun je er ook voor kiezen om je ontbijt over te slaan, dit noemen ze ook wel intermittent fasting. Dit werkt lang niet voor iedereen dus doe waar jij je goed bij voelt.

Gezonde vetten, eiwitten, vitamines, en vezels

Een gezond koolhydraatarm ontbijt is een maaltijd waarbij je veel gezonde vetten, eiwitten, vitamines, mineralen en vezels eet, maar juist weinig koolhydraten. Een koolhydraatarm ontbijt is daardoor erg voedzaam en een goede keuze voor je lichaam. In Nederland eten we namelijk te veel (snelle) koolhydraten, te weinig vezels en te weinig gezonde vetten. Wanneer je te veel koolhydraten eet kan dit leiden tot overgewicht, vermoeidheid, diabetes type 2, een hoge bloeddruk en allerlei andere gezondheidsproblemen. Gelukkig kun je met een koolhydraatarme levensstijl een gezond eetpatroon aanleren waardoor je elke dag opnieuw een stap zet opweg naar een gezond, slank en vitaal lichaam. De dag begint met een ontbijt dus daarom hier allerlei voorbeelden van koolhydraatarme ontbijtjes.

Ongezonde koolhydraatrijke ontbijtproducten om te vermijden

  • Brood
  • Zoet broodbeleg
  • Croissants
  • Bagels
  • Muffins
  • Cake
  • Ontbijtgranen (cornflakes, muesli, cruesli etc.)
  • Ontbijtrepen
  • ontbijtkoek
  • Vruchtensappen uit een pak
  • Gezoete yoghurt en andere gezoete zuivelproducten

Gezonde koolhydraatarme producten die je kunt gebruiken bij je ontbijt

  • Eieren
  • Vleeswaren
  • Avocado
  • Vis
  • Kaas
  • Vette zuivel producten, zoals kwark en yoghurt (maximaal 100 gram per dag)
  • Noten, zaden en pitten
  • Groente
  • Bosvruchten (rood fruit)
  • Chiazaad pudding
  • Eiwraps
  • Psylliumvezel broodjes
  • Oopsies
  • Lijnzaadcrackers
  • Zelfgemaakte granola
  • Amandelmeel pannenkoeken
  • Kwarkbollen
  • Notenbrood
  • Groene smoothie (zelfgemaakt)
  • Courgettebrood

Overzicht koolhydraatarme ontbijtrecepten

koolhydraatarme milkshake
Ei met spek
keto broodjes
Griekse yoghurt
Mozzarella met tomaat en sla
champignon omelet
ontbijttaart
bagel met zalm
ontbijtcake met blauwe bessen
tonijnsalade
amandelmeel pannenkoeken
rosbief carpaccio
watermeloen ontbijt pizza
Gebakken ei met groente en ham

Koolhydraatarme ontbijtrecepten

Koolhydraatarme milkshake

koolhydraatarme milkshake

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Koolhydraatarme milkshake


Ei met spek

Ei met spek

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Ei met spek


Keto broodjes

keto broodjes

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Keto broodjes


Griekse yoghurt met frambozen en amandelen

Griekse yoghurt

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Griekse yoghurt met frambozen en amandelen


Mozzarella met tomaat en sla

Mozzarella met tomaat en sla

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Mozzarella met tomaat en sla


Champignon omelet

champignon omelet

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Champignon omelet


Ontbijttaart met blauwe bessen

ontbijttaart

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Ontbijttaart met blauwe bessen


Bagel met zalm

bagel met zalm

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Bagel met zalm


Ontbijtcake met blauwe bessen

ontbijtcake met blauwe bessen

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Ontbijtcake met blauwe bessen


Tonijnsalade

tonijnsalade

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Tonijnsalade


Koolhydraatarme amandelpannenkoeken

amandelmeel pannenkoeken

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Koolhydraatarme amandelpannenkoeken


Rosbief carpaccio

rosbief carpaccio

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Rosbief carpaccio


Watermeloen pizza

watermeloen ontbijt pizza

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Watermeloen pizza


Gebakken ei met groente en ham

Gebakken ei met groente en ham

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Gebakken ei met groente en ham


Bekijk ook onze lunch, diner en tussendoortjes recepten:

Lunch recepten

Sandwich

Diner recepten

zalm uit de oven met citroen

Tussendoortjes

snack gehaktballetjes

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Griekse snack paprikas
Recept: Griekse snack paprikas

Griekse snack paprikas met feta, olijven, oregano en peterselie. Ideaal binnen een koolhydraatarme of keto eetpatroon. Bekijk hier het recept met weinig koolhydraten. Lees hier verder: Griekse snack paprikas

Bloemkoolrijst recepten met uitleg en tips
Recept: Bloemkoolrijst recepten met uitleg en tips

Bloemkoolrijst is zo populair omdat de structuur lijkt op die van rijst en couscous. Het is de ideale koolhydraatvervanger voor een lunch of diner. Lees hier verder: Bloemkoolrijst recepten met uitleg en tips

Koolhydraatarme lunch recepten
Koolhydraatarme lunch recepten

Geniet van deze lekkere koolhydraatarme lunch recepten en ontdek hoe je met minder koolhydraten toch een heerlijke en eenvoudige lunch kunt maken. Lees hier verder: Koolhydraatarme lunch recepten en tips

Koolhydraatarm receptNieuw

garnalen curry

Bekijk het recept: Garnalen curry

Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

Laatste 3 artikelen:

Vegetarisch koolhydraatarm dieet

Als je vegetarisch eet, dan kun je nog prima het koolhydraatarm dieet volgen. Denk aan vleesvervrangers, groenten, kaas en noten die uitkomst bieden.

Afvallen lukt niet

Als afvallen niet lukt, dan kan dat tot frustraties leiden. Wellicht zit jouw lichaam nog niet in de vetverbranding stand en krijg je onbewust nog te veel calorieen binnen.

Koolhydraatarm eten last van hoofdpijn

Wanneer je minder koolhydraten gaat eten, gaat je lichaam over op vetverbranding. Daardoor komen er afvalstoffen vrij en die moeten door je lever worden verwerkt. Het duurt even om de afvalstoffen af te voeren

low carb recepten