logo mobiel

Omega 3 tekort en de invloed op cholesterol

Door: Rensje Locatie: Gezondheid | Omega 3 tekort

Inhoudsopgave van dit artikel

Een verhoogd cholesterol

Al 23 jaar lang ben ik belast met een verhoogd cholesterolgehalte. In deze periode was ik ook nog niet zo bezig met “bewuste voedingskeuzes”. Ik heb altijd gedacht dat de keuzes die ik toentertijd maakte voor mezelf en mijn gezin gezond waren.

Tientallen jaren heb ik cholesterolverlagers (statines) geslikt. Ik ging er vanuit dat de medicijnen, die mijn huisarts en ziekenhuis voorschreef goed voor mij waren.

Statines bijwerkingen

Met wisselende dosis statines daalde mijn cholesterolwaardes enorm, maar de lichamelijke klachten en bijwerkingen die ik er van ondervond, waren zeer heftig. Ik had last van spierkrampen, depressiviteit, zeer slecht slapen, spierafbraak, verhoogde leverfunctiewaarden, ontregelde nierfunctiewaarden en ga zo maar door. In de afgelopen 23 jaar ben ik met tussenpozen gestopt met de cholesterolverlagers waardoor mijn cholesterol direct weer omhoog ging, maar mijn lichamelijke klachten verdwenen grotendeels.

Gezonder door koolhydraatarm eten

In 2017 kwam ik via het internet voor het eerst met informatie over een koolhydraatarme levensstijl in aanraking en ben ik mij heel goed gaan inlezen. Ik heb me verdiept in wat voeding zowel lichamelijk als geestelijk met je doet en wat voor ziektes en fysieke ongemakken je kan oplopen van geraffineerde (bewerkte) voeding zoals suiker, fructose, sacharose etc. In 2017 viel ik 20 kilo af en daardoor werd mijn mijn bloeddruk weer gezond en mijn suikerziekte (diabetes type 2) verdween zelfs. Mijn cholesterol was nog wel te hoog, maar niet meer zo hoog als voorheen en dit heb ik allemaal kunnen bereiken zonder medicatie.

Recent ben ik mij enorm gaan verdiepen over de werking van cholesterol in het lichaam. Na het uitzoeken en inlezen kwam ik erachter dat omega-3 veel impact heeft op je cholesterol en dit wil ik graag met jullie delen.

Wat is omega 3 en waarom is omega 3 belangrijk?

Omega 3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren en is de verzamelnaam voor een aantal vetzuren die in onze voeding zitten, deze zijn heel erg belangrijk. Ons lichaam kan zelf geen omega 3 aanmaken, dus moeten we het via voeding binnen krijgen. Als mensen te weinig omega-3 eten, kan er een ernstig te kort optreden met alle gevolgen van dien. Wij hebben in ons lichaam miljarden cellen die allemaal hun eigen taak hebben. Om al deze cellen hun taak uit te kunnen laten voeren én de cellen soepel te houden, hebben we omega 3 vetzuren nodig. Waarom omega-3 nog meer belangrijk is, is vanwege de vetzuur balans tussen omega-3 en omega-6.

Onze voeding bevat naar verhouding te veel omega 6 vetzuren. De verhouding tussen omega 6- en omega 3 vetzuren ligt voor veel mensen tussen de 10:1 en 20:1. Terwijl deze verhouding rond de 4:1 dient te zijn!

Uit wetenschappelijke onderzoeken is naar voren gekomen dat een disbalans tussen omega 3- en omega 6-vetzuren bijdraagt aan een hoge bloeddruk, hart & vaatziekten, diabetes, overgewicht en zelfs depressies.

Verschillende soorten omega 3

  • ALA (alfa-linoleenzuur)
  • DHA (Docosahexaeenzuur)
  • EPA (Eicosapentaeenzuur)

Alfa-linoleenzuur (ALA) is goed voor het instandhouden van een normaal cholesterolgehalte en goed voor hart en bloedvaten. ALA is een plantaardige omega-3 vetzuur en het zit in hoge concentratie in plantaardige oliën (lijnzaad en walnotenolie), avocado, noten (vooral walnoten), zaden en zeewier en in mindere maten in vlees en bladgroente. DHA is goed voor de hersenen en het gezichtsvermogen.

Wist je dat één eetlepel lijnzaadolie per dag voldoet aan de dagelijks behoefte plantaardig Omega 3 (Alfa-linoleenzuur)

EPA ondersteunt de bloeddruk en het normale triglyceridengehalte in het bloed (cholesterol). EPA zit in vette vis en krill. Ons lichaam kan zelf ALA omzetten in essentiële vetzuren EPA (9%) en DHA (4%), maar dit is een zeer moeilijk proces en het ALA vetzuur wat omgezet wordt in EPA en DHA is veel te weinig voor ons lichaam. Daarom is het noodzakelijk om omega-3 DHA en EPA kant en klaar via voeding binnen te krijgen. DHA zit in vette vis, (zoals zalm, haring, makreel, sardientjes), krill en microalgen.

Omega 3 vetzuren (DHA en EPA) zitten vooral in vette vis, schelp-en schaaldieren.

Vissen maken geen omega-3 aan, maar zij eten algen en plankton en dat zit bomvol met omega-3, dus via een omweg krijgen deze vissen omega-3 binnen. Als je veganist of vegetariër bent, kan je een goede vis of algen-olie/supplement slikken. Let er wel op wat je koopt, want er zit veel rommel tussen en dat brengt soms meer schade toe dan dat het helpt.

De voordelen van omega 3

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar omega-3 vetzuren en alles wijst erop dat omega-3 heel erg gezond is en ziektes kan voorkomen en helpt bij de genezing van verschillende ziekten. Denk hierbij aan hart en vaatziekten, omega-3 vermindert namelijk het risico op hart- en vaatziektes. Daarnaast gaat omega-3 de vorming van bloedproppen tegen en verlaagt een hoge bloeddruk. Omega 3 is ontstekingsremmend en dit is waarom een koolhydraatarme levensstijl zo belangrijk is.

Ontstekingsreacties in het lichaam

Bij alles wat je aan bewerkt en geraffineerd voedsel eet, treden er ontstekingsreacties op in ons lichaam. Denk hierbij aan suiker, koek, snoep, pizza, bloem, snelle koolhydraten (witte) pasta, witte rijst, brood, melk, gefrituurde producten, fructose, glucose, sacharose, frisdranken, sappen, tarwe, soja en alcohol). Fructose en glucose zitten in bijna alle supermarkt producten, maar ook in fruit. Ook voedsel wat niet of heel slecht verteerd wordt, geeft langduriger en ernstige ontstekingsreacties. Langdurig ontstekingen kunnen zorgen voor een verhoogd cholesterol.

Waarom een koolhydraatarme levensstijl

Een koolhydraatarme levensstijl wordt door artsen regelmatig aanbevolen vanwege de vele vezels en het veel minder tot bijna niet eten van koolhydraten uit bewerkt voedsel, zoals hierboven genoemd. Wat je mindert in koolhydraten, vul je aan met gezonde (omega-3) vetten zoals: vette vis, ongebrande en ongezouten noten (walnoten, amandelen etc), goede oliën zoals lijnzaadolie, walnotenolie, extra vierge olie, avocado, bladgroenten.

Bij een koolhydraatarme levensstijl worden de koolhydraten onder andere vervangen door extra groenten en de vetverbranding verloopt dan via de inname van (gezonde omega-3) vetten ipv koolhydraten.

Het is zeer belangrijk dat de juiste olie wordt gebruikt waarvoor deze bestemd is. Als je bijvoorbeeld olie gebruikt die alleen bestemd is voor koude gerechten en sauzen en je gebruikt deze voor bakken en braden, dan gaat de olie oxideren. Bij het oxideren komen er schadelijke stoffen vrij die ongezond zijn.

Conclusie

Bij te veel Omega-6 (Linolzuur) en verzadigde vetten (zonnebloemolie, margarine, halvarine, (niet biologisch)vlees, eieren en zuivel krijg je een overmaat aan omega-6 binnen wat zorgt voor enorme ontstekingen. Veel mensen hebben dus baat bij veel MINDER omega-6 te eten en veel MEER omega-3 Vetzuren te eten en ook hier geldt weer, dat een koolhydraatarme leefstijl zorgt voor een verhoging van de omega-3 vetzuren.

Tips omega 3 inname

Met deze tips kom je al heel erg ver met je inname omega-3.

  • Eet tweemaal per week vette vis a 125 gram (omega-3 DHA en EPA).
  • Neem dagelijks een eetlepel lijnzaadolie of walnotenolie.
  • Eet vijf walnoten per dag.
  • Eet een halve avocado per dag (als je het lust).

Tips voor het gebruik van verschillende oliën:

  • Koop olie in glazen flessen ipv plastic.
  • Koop halve, kleine flesjes (zeker als je alleen bent en het niet veel gebruikt). Olie kan snel kan oxideren en dit ruik je ook echt. Gooi het dan weg.
  • Gebruik olie waarvoor het bestemd is.
  • Bewaar olie altijd op een donkere koele plek dus niet op het aanrecht ook dit ivm oxideren. Ik ga in december weer mijn cholesterol prikken en ben ontzettend benieuwd hoe laag (positief) deze zal zijn zonder medicatie en met voeding waaronder omega-3.

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Gezonde en verse koolhydraatarme babyhapjes
Gezonde en verse koolhydraatarme babyhapjes

Gezonde en verse babyhapjes. Je wilt het beste voor je baby, lees hier hoe je zelf gezonde babyhapjes maakt van groente en fruit en hoe je ze bereidt. Lees hier verder: Gezonde en verse babyhapjes

Courgetterolletjes met zalm en kruidenkaas
Recept: Courgetterolletjes met zalm en kruidenkaas

Een eenvoudig koolhydraatarm recept van courgette, zalm en kruidenkaas. Een gezonde snack of neem er meedere als lunch. Lees hier het hele recept. Lees hier verder: Courgetterolletjes met zalm en kruidenkaas

Koolhydraatarme maaltijd salade
Recept: Koolhydraatarme maaltijd salade

Wil je een gezonde salade maken? hier vind je een koolhydraatarme maaltijdsalade die goed vult, waardoor je geen honger zult hebben en gezond kunt eten. Lees hier verder: Koolhydraatarme maaltijd salade

Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met koolhydraatarme gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek lisa kookt koolhydraatarm. Veel succes! Lisa

Lisa's gevulde courgette recept (blz 115)

koolhydraatarme gevulde courgetten met gehakt

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

koolhydraatarm receptenboek

Koolhydraatarme carpaccio (blz 77)

Carpaccio salade

Low-carb chocolademousse (blz 205)

Low carb chocolademousse

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

Lisa kookt koolhydraatarm

Koolhydraatarme maaltijdsalade

koolhydraatarme maaltijdsalade

Lisa's koolhydraatarme burger (blz 67 & 211)

koolhydraatarm burger broodje

Koolhydraatarme kaneelbroodjes (blz 194)

kaneelrolletjes

Lisa's koolhydraatarme loempia's (blz 218)

koolhydraatarme loempia's

Koken met Lisa!

Koken met Lisa

Gegrilde courgette met zalm (blz 158)

Gegrilde courgetterolletjes met zalm

Lisa's hartige muffin recept (blz 71)

koolhydraatarme hartige muffins van ei

Koolhydraatarme gehaktballetjes

koolhydraatarme gehaktballetjes
low carb recepten