logo mobiel

Koolhydraatarm eten op vakantie

Inhoudsopgave van dit artikel:

Balans tussen genieten en op gewicht blijven

De vakantie is een tijd waar veel mensen naar uitkijken. Natuurlijk moet je lekker gaan genieten en niet de hele tijd bezig zijn met je voeding of macro's berekenen. Toch is het zonde om al je progressie waar je maanden voor gewerkt hebt in een keer 'weg te gooien'. Daarom in dit artikel wat tips hoe jij de vakantie zo goed mogelijk door kunt komen en alsnog kunt gaan genieten! Want lekker gezond én lekker eten gaan heel goed hand in hand als je op een paar dingen let en dan kun je een goede balans houden tussen genieten op vakantie en niet onnodig in gewicht aankomen.

Let op de volgorde van wat je eet

Eet eerst je groenten, vlees/ vis en daarna pas koolhydraten. Veel mensen proppen zich op vakantie als voorafje vol met brood, maar als je dat bewaard voor het einde kun je er meer van genieten, je zit al voller en daardoor eet je minder brood, maar je zult ook een minder hoge piek in je bloedsuikerspiegel krijgen. als je begint met brood zul je meteen gaan pieken, wat zorgt voor extra eten en minder verzadiging, want eiwitten en vetten zorgen voor verzadiging en koolhydraten niet.

Snellere glucose opname middels azijn

Het klinkt misschien niet zo heel lekker, maar het valt echt reuze mee en het is super eenvoudig! Neem een theelepel azijn voor je maaltijd. Meng dit eventueel met een klein glaasje water. Het zuur in azijn zorgt ervoor dat de glucose sneller wordt opgenomen en daardoor kun je een minder grote piek krijgen in je bloedsuikerspiegel (tot wel 30% minder). Voordelen hiervan kunnen zijn dat je niet weer trek hebt na twee uur, betere mood (niet hangry) en het is ook goed voor je huis en organen.

Drink bij honger een glas water of frisdrank zonder suiker

Als je honger hebt, hoeft niet meteen te betekenen dat je iets moet eten. Neem eerst eens een glas water of zero frisdrank, vaak zorgt dit ook al voor een gevulder gevoel en als je dan wat eet, is er ook weer minder plek in je maag. Soms denken we dat we honger hebben, maar in werkelijkheid hebben we vooral zin om lekker te snaaien. Pak geen eten uit gewoonte of verveling. Wil je succesvol afvallen, dan zul je ook moeten leren omgaan met deze gevoelens. Hongergevoelens hadden vroeger in de oertijd een belangrijke functie, nu zorgt het vooral voor overeten. Honger = geen paniek.

Zin in wat zoets

Heb je zin in wat zoets? Je hoeft niet meteen het hele dessertbuffet naar binnen te werken of de ijssalon leeg te eten. Neem eens een blikje frisdrank zero. De zoetstoffen zorgen ervoor dat je minder zin hebt in zoetigheid en je hebt meteen kcal bespaart die je bij het diner kunt inzetten. Zorg dat je de hele dag gehydrateerd blijft en drink voor elke maaltijd een glas water. Wacht elke dag zo lang mogelijk met het drinken van alcohol. Door alcohol ga je vaak niet de beste keuzes maken en wellicht krijg je achteraf spijt.

Buffetrestaurants

Eet je bij een buffetrestaurant? Kies dan een kleiner bord. Onderzoek wijst uit dat de grootte van een bord meespeelt in hoeveel je uiteindelijk eet. Kies natuurlijk ook niet een té klein bord, want dan ga je vaker opscheppen. Een groot bord met een normale portie wekt de indruk voor je hersenen dat de portie kleiner is dan op een kleiner bord.

Ga vooral genieten en leg jezelf niet te veel restricties op, maar door het toepassen van deze tips kun je ervoor zorgen dat je niet opnieuw hoeft te beginnen met afvallen. Zou zonde zijn om je progressie van de afgelopen maanden in een paar weken vakantie weg te gooien!

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Aardbeien frambozen kwarktaart met biscuitbodem
Recept: Aardbeien frambozen kwarktaart met biscuitbodem

Aardbeien frambozen kwarktaart met biscuitbodem, heerlijke frisse smaak en simpel om te maken! Lees hier verder: Aardbeien frambozen kwarktaart met biscuitbodem

Thaise burger met broccolisalade
Recept: Thaise burger met broccolisalade

Thaise burger met broccolisalade en frisse dressing. Lees hier verder: Thaise burger met broccolisalade

Keto sandwich met zalm en roomkaas
Recept: Keto sandwich met zalm en roomkaas

Lekkere keto sandwich met zalm en roomkaas, gemaakt met Lisa's broodmix. Lees hier verder: Keto sandwich met zalm en roomkaas

low carb recepten