IMG-LOGO

De Glycemische Index (GI)

Inhoudsopgave van dit artikel:

Wat is de glycemische index

De glycemische index geeft aan hoe snel een koolhydraatsoort door het lichaam wordt verteerd en wordt omgezet in glucose. Alle koolhydraten hebben een bepaalde (hoog, laag of gemiddelde) waarde in de glycemische index. Voedsel met een hoge glycemische index heeft snel effect op de bloedsuikerspiegel.

Hoe lager de glycemische index van een voedingsmiddel, des te langzamer het wordt omgezet in glucose.

Je lichaam heeft elke dag opnieuw energie nodig om te blijven leven, om te bewegen, om na te kunnen denken en om goed te blijven functioneren. Deze energie halen we voornamelijk uit onze voeding. Stel je eet een boterham met hagelslag, dan zet het lichaam die boterham uiteindelijk om in glucose (energie voor het lichaam). De glucose gaat via het bloed naar alle cellen in je lijf waar het wordt opgeslagen voor gebruik.

Wat heb ik aan de GI

Waarom kom ik aan

Als het omzetten van eten en drinken naar glucose te snel gaat, dan komt er dus te veel gluscose in je bloed en stijgt je bloedsuikerspiegel. Het lichaam kan hiermee omgaan door het hormoon insuline aan te maken. De insuline brengt het suikerniveau in je bloed weer in balans door de suiker 'uit het bloed te halen' en door te geven aan alle cellen in je lichaam. Daar wordt het opgeslagen als vetreserve. De aanmaak van insuline zorgt dus indirect voor de opslag van vet als de energie in je bloed niet wordt verbruikt.

Afvallen lukt niet

Veel mensen die willen afvallen stellen zich de vraag: waarom val ik niet af? Dat komt omdat je lichaam te vaak insuline aan moet maken om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. En dit komt meestal doordat je te vaak en te veel enkelvoudige koolhydraten eet die snel worden omgezet in glucose. Met andere woorden:, om af te vallen is het raadzaam om voor voedingsmiddelen te kiezen die langzaam verteerd worden en langzaam energie afgeven. Dat zorgt voor een constante bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam niet telkens een piek in de insuline productie ervaart.

De cirkel is rond

Je weet nu dat je voedingsmiddelen moet vermijden die snel energie afgeven. Dit zijn voedingsmiddelen met een hoge glycemische Index.

Voedingsmiddelen met een lage glycemische Index zijn juist goed tijdens het afvallen! Ben hiervan bewust en zorg dat je een dieet volgt waarbij je zoveel mogelijk de snelle koolhydraten (hoge GI) vermijdt.

Hoe zit het met groente en fruit en de GI

Als u meer groente en fruit een met een lage glycemische index zal u niet alleen gewicht verliezen maar ook uw algehele gezondheid zal verbeteren. Groente en fruit met een lage glycemische index zijn niet alleen gezonder, ze zitten ook vol met super gezonde fytonutriënten. Dit zijn plantaardige voedingsstofjes, die u op allerlei manieren kunnen beschermen tegen ziekten en vol zitten met vitaminen en mineralen.

Groenten met een lage glycemische index:

  • Alfalfa
  • Andijvie
  • Artisjok
  • Asperges
  • Avocado
  • Aubergine
  • Bleekselderij
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Bosui
  • Broccoli
  • Champignons
  • Courgette
  • Edamame
  • Komkommer
  • Koolsoorten
  • Koolrabi
  • Kropsla
  • Olijven
  • Paksoi
  • Paprika
  • Peultjes
  • Prei
  • Radijs
  • Rucola
  • Spinazie
  • Witlof
  • Waterkers

Groenten met een gemiddelde glycemische index:

  • Knolselderij
  • Bieslook
  • Linzen
  • Knoflook
  • Kikkererwten
  • Taugé
  • Tomaten
  • Tuinkers
  • Wortelen
  • Wortelpeterselie
  • Prei
  • Snijbonen
  • Spruitjes
  • Uien
  • Zoete aardappels
  • Doperwten
  • Augurken

Groenten met een hoge glycemische index:

  • Aardappels
  • Bietjes, gekookt
  • Bonen
  • Kapucijners
  • Maïs
  • Pastinaak
  • Pompoen
  • Wortels, gekookt
  • Kastanjes

Fruit met een lage glycemische index:

  • Aalbessen
  • Aardbeien
  • Blauwe bessen
  • Bramen
  • Frambozen
  • Kersen
  • Kruisbessen

Fruit met een gemiddelde glecemische index

  • Appels
  • Abrikozen
  • Granaatappel
  • Grapefruit
  • Citroen
  • Cranberry’s
  • Guave
  • Manderijn
  • Passievrucht
  • Limoen
  • Peer
  • Perziken
  • Pruimen
  • Sinaasappels
  • Vijgen

Fruit met een hoge glycemische index:

  • Ananas
  • Kaki
  • Druiven
  • Gedroogd fruit
  • Papaja
  • Mango’s
  • Kiwi
  • Lychee
  • Banaan
  • Dadels
  • Watermeloen
  • Rozijnen

Conclusie glycemische index

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met koolhydraatarme gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek lisa kookt koolhydraatarm. Veel succes! Lisa

Lisa's gevulde courgette recept (blz 115)

koolhydraatarme gevulde courgetten met gehakt

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

koolhydraatarm recepten boek

Low-carb chocolademousse (blz 205)

Low carb chocolademousse

Koolhydraatarme maaltijdsalade

koolhydraatarme maaltijdsalade

Lisa's koolhydraatarme loempia's (blz 218)

koolhydraatarme loempia's

Gegrilde courgette met zalm (blz 158)

Gegrilde courgetterolletjes met zalm

Lisa's low-carb gehaktballetjes

koolhydraatarme gehaktballetjes
Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

Koolhydraatarm dieetplan