IMG-LOGO

Het Koolhydraatarm Dieet met Tips & Koolhydraatarme Recepten

Zaterdag 11 Juli 2020,

Afvallen is meestal een kwestie van anders eten en niet altijd een kwestie van minder eten. Een populaire en succesvolle manier van anders eten is koolhydraatarm eten. Het koolhydraatarm dieet is voor veel mensen dé ideale manier om overtollig vet kwijt te raken en hun slanke lijf weer terug te krijgen. Op koolhydraatrmdieet.nl leest u alles wat u moet weten als u overweegt om met dit dieet te beginnen. Succesvol afvallen met koolhydraatarm eten is voor veel mensen hier begonnen.

Nieuws feed 11 Juli: uit heeft het koolhydraatarm dieetplan gekocht. uit heeft het koolhydraatarm dieetplan gekocht. uit heeft het koolhydraatarm dieetplan gekocht.

Waarom is het koolhydraatarm dieet zo populair?

afvallen met het koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarm dieet is echt een populair dieet op het moment, dat komt omdat het een dieet is wat voor veel mensen ook écht werkt. Het koolhydraatarm dieet wordt over het algemeen ervaren als een makkelijk te volgen dieet wat je naar jouw eigen hand kunt zetten (hoe dat precies zit, volgt later). Het enige wat jij hoeft te doen is ontdekken welke koolhydraatarme recepten jij lekker vindt en dat combineren in een voedingsschema dat binnen het koolhydraatarme dieet past. Om je hiermee te helpen en het gemakkelijk te maken hebben wij een koolhydraatarm dieetplan voor je gemaakt inclusief recepten, voedingsschema's en bonusmateriaal zodat je meteen aan de slag kunt!

Geen uithongering: een koolhydraatarm eetpatroon kun je langere tijd blijven volgen zonder honger gevoelens. Dit komt omdat je veel voedingsmiddelen mag blijven eten én er veel lekkere alternatieven zijn voor producten die vol zitten met koolhydraten. Het koolhydraatarm dieet is dus geen crash dieet waarbij je jezelf hoeft uit te hongeren.

Het kan heel goed dat je niet meer precies weet wat koolhydraten zijn en waarom ze zo'n grote rol spelen bij het afvallen en aankomen. Laten we daarom eerst bij het begin beginnen.

Wat zijn koolhydraten?

suikerklontjes

Alle koolhydraten zijn suikers want koolhydraten bestaan namelijk uit suikermoleculen (sachariden). Er zijn verschillende soorten koolhydraten zoals enkelvoudige, meervoudige en onverteerbare koolhydraten (vezels) die in het koolhydraatarm dieet belangrijk zijn. Zoals je misschien wel weet zitten veel voedingsmiddelen die we dagelijks binnenkrijgen zitten vol met suiker en zetmeel. We zullen uitleggen wat je met die informatie moet en vooral wat jij met die informatie kan als je wilt afvallen.

Koolhydraten & lego-blokjes: Je kunt koolhydraten vergelijken met lego blokjes. Voedingsmiddelen die bestaan uit meervoudige koolhydraten kun je vergelijken met een complex bouwwerk van legoblokjes. Het lichaam doet er lang over om dit bouwwerk van koolhydraten af te breken tot losse blokjes en daar energie uit te halen. Enkelvoudige koolhydraten zijn de simpele lego stukjes die je lichaam snel verteert en daardoor ook snel energie afgeven. Als je deze energie niet verbruikt dan ontstaan er op den duur (onnodige) vetreserves.

De functie van koolhydraten

De belangrijkste functie van koolhydraten is het leveren van energie aan ons lichaam zodat je lichaam warm blijft, je kunt bewegen, nadenken en werken bijvoorbeeld. Het is dus niet zo dat koolhydraten per definitie slecht zijn. Maar waarom moet je dan minderen met koolhydraten? We leggen eerst uit wat er met koolhydraten gebeurt en wat ze precies doen.

In het kort: koolhydraten zijn brandstof (energie) voor het lichaam en bestaan voornamelijk uit suikers en zetmeel die we terugvinden in veel van de producten en voedingsmiddelen die we dagelijks eten en drinken.

Wat gebeurt er in ons lichaam bij de vertering?

voor en na koolhydraatarm dieet

In hun natuurlijke staat worden koolhydraten in je darmen omgezet tot glucose, dat komt in het bloed als glucose wat ook wel bloedsuiker wordt genoemd en levert daarmee brandstof voor je lichaam. Heel handig dus, want je lichaam heeft net als een auto brandstof nodig om te functioneren. De hoeveelheid glucose in het bloed bepaalt de hoogte van je bloedsuikerspiegel. Wanneer er te veel glucose in het bloed zit wordt het hormoon insuline aangemaakt in de alvleeklier. Insuline zorgt ervoor dat cellen sneller glucose kunnen opnemen, zodat er minder glucose aanwezig is in het bloed.

Hoe meer glucose er in je bloed zit, hoe meer insuline je lichaam moet aanmaken. Te veel glucose(suiker) in je bloed leidt tot een te hoge bloedsuikerspiegel en dat is ongezond en gevaarlijk, zeker als dit vaak voorkomt. Je lichaam probeert de glucose snel uit je bloedbaan op te nemen in de cellen, maar het kan ook in een andere vorm worden opgeslagen in je lichaam, namelijk in de lever als energie reserve. Wanneer er de cellen verzadigd zijn en er in de lever ook geen plek meer is, wordt glucose omgezet in (lichaamsvet). Als dit te vaak gebeurt worden je vetreserves steeds groter en kom je dus aan in gewicht. Hierdoor ontstaat overgewicht.

In het kort: koolhydraten worden door je maag en darmen omgezet in glucose en via het bloed verspreid naar de rest van het lichaam waar de glucose als brandstof wordt gebruikt. Koolhydraten zijn dus brandstoffen (energie) voor ons lichaam. Wordt deze energie niet verbruikt, dan wordt deze energie opgeslagen als reserve in de vorm van lichaamsvet.

Drie soorten koolhydraten en hun rol bij afvallen

De meest voorkomende koolhydraten zijn enkelvoudige en meervoudige. Het grootste verschil tussen deze twee soorten koolhydraten is de snelheid waarmee de koolhydraten worden afgebroken en het als glucose in het bloed terecht komt. We kunnen drie soorten koolhydraten onderscheiden:

Enkelvoudige koolhydraten

Dit zijn de kleinst mogelijke koolhydraatmoleculen en worden in het lichaam snel omgezet in energie. Ze vormen de bouwstenen voor alle overige koolhydraten. De bekendste voorbeelden zijn druivensuiker en fructose (vruchtensuiker). Glucose kan je ook direct innemen, dan heet het druivensuiker of dextrose. De meeste suikers bestaan uit glucose of fructose of een mengsel daarvan. Enkelvoudige koolhydraten worden erg snel afgebroken (verteerd) en worden vrijwel direct in het bloed opgenomen als glucose.

Tweevoudige koolhydraten

Tweevoudige koolhydraten (disachariden) zijn opgebouwd uit twee met elkaar verbonden monosachariden. Het bekendste voorbeeld is suiker, de scheikundige naam voor suiker is sacharose. Melk bevat een andere disacharide: lactose of melksuiker. In tegenstelling tot suiker (sacharose) smaakt lactose niet zoet. Sommige mensen zijn lactose intolerant en moeten dan lactose vermijden.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten bestaan uit een groot aantal enkelvoudige koolhydraten. Complexe koolhydraten worden langzaam afgebroken door je lichaam en geven over een langere periode energie af. Meestal hebben ze geen zoete smaak en zijn niet oplosbaar in water. Zetmeel is bijvoorbeeld een complexe koolhydraat, maar ook voedingsvezels vallen in de categorie complexe koolhydraten

In het kort: Het koolhydraatarm dieet is een eetpatroon 'arm' in koolhydraten waarbij je vooral minder enkelvoudige koolhydraten gaat eten om af te vallen. Want eet je namelijk wél producten die rijk zijn aan (enkelvoudige) koolhydraten, dan komt iedere keer alle energie in één keer in de bloedbaan terecht en zoveel energie kun je op één moment vaak niet gebruiken en dan wordt het uiteindelijk opgeslagen als vet.

Het lichaam doet er een stuk langer over om meervoudige koolhydraten af te breken en om te zetten in energie. Dit zorgt ervoor dat je geleidelijk energie krijgt en is belangrijk als je wilt afvallen omdat er minder snel vetreserves worden aangemaakt.

Zetmeel is een complexe koolhydraat

Zetmeel is een complexe koolhydraat en wordt ook wel een langzame of meervoudige koolhydraat genoemd. Als je lichaam zetmeel verteert, dan wordt het in de maag en darmen afgebroken en omgezet in glucose waarna het in je bloed terecht komt. Via je bloed kan de glucose overal in je lichaam energie leveren. Zetmeel zit bijvoorbeeld in aardappelen en graanproducten (brood, rijst, mais) en pompoen.

Waarom minderen met koolhydraten?

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je de belangrijkste voedingstoffen (macronutriënten) voor ons lichaam kent, begrijpt wat ze doen en welke rol ze spelen bij het afvallen. Als je daar bewust van bent begrijp je ook hoe je makkelijker kunt afvallen en gezonder kunt leven en lekker te blijven eten. Jouw lichaam heeft dagelijks behoefte aan drie soorten macronutriënten, namelijk:

eieren

Eiwitten

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd zijn essentiële bouwstenen voor cellen, spieren, organen en weefsels je lichaam. Eiwitten vind je onder andere terug in vlees, vis, schaal- en schelpdieren, eieren, groenten en in mindere mate in bonen. Eiwitten zijn onmisbaar voor het aanmaken van bloed, kraakbeen, hormonen, haar en nagels. Ook zorgen eiwitten voor de opbouw van spieren en het herstel van spieren.

Vetten

Vetten worden meestal onderverdeeld in onverzadigde (gezonde) vetten en verzadigde (ongezonde) vetten. Gezonde onverzadigde vetten (Omega 3 en Omega 9) zitten in zalm, kokos, avocado, veel onbewerkte noten en zaden. De ongezonde verzadigde vetten zitten in shoarmavlees, gebak, volle yoghurt, roomijs, frikandellen, harde margarine en vaak in worst.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn dus een belangrijk onderdeel van onze voeding want koolhydraten leveren brandstof aan ons lichaam. Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je in ieder geval gaat minderen met enkelvoudige koolhydraten die snel verteerd worden. Hier zie je enkele producten die veel koolhydraten bevatten.

koolhydraatrijke producten

Vermijd zoveel mogelijk deze producten die veel koolhydraten bevatten:

  • Witbrood en graanproducten
  • Witte rijst/pasta
  • Snoep en koekjes
  • Chips
  • Chocolade (m.u.v. puur 80% cacao)
  • Geraffineerde suiker
  • Limonade en frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Margarine
  • Fruit/groente uit blik
  • Bewerkt vlees (hamburgers, worstjes)
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Afhaalmaaltijden (chinees, pizza e.d.)
  • Suikerhoudende ontbijtgranen

In het kort: Als je wilt afvallen met koolhydraatarm eten, vermijd dan zoveel mogelijk bovenstaande producten. Dit betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten of nooit meer een keertje mag snoepen. In ons dieetplan zul je veel koolhydraatarme snacks ontdekken die je wel kunt eten zonder dat je aankomt. Geen hongerlijden dus! Lees verder en ontdek onze lekkere koolhydraatarme recepten tussendoortjes.

Begin (net als ik) met een koolhydraatarme levensstijl

In mijn jeugd kon ik eten wat ik wilde zonder aan te komen, maar die tijden zijn helaas veranderd. Ik merkte naarmate ik ouder werd (in de twintig) dat ik een stuk sneller aankwam dan voorheen. Dat was het moment dat ik mij echt meer ben gaan verdiepen in voeding en koolhydraatarm eten (Lees mijn hele verhaal hier).

Omdat koken altijd mijn hobby is geweest van jongs af aan, wilde ik natuurlijk ook meer gezonde ingrediënten verwerken in mijn recepten. Ik heb sindsdien eigenlijk altijd één doel gehad: gezond én lekker combineren in originele recepten. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik recent mijn eigen kookboek heb uit kunnen geven!

Ik heb een koolhydraatarm dieetplan opgesteld voor mensen die:

  • Koolhydraatarm en suikervrij willen eten
  • Willen beginnen met een eigen koolhydraatarme levensstijl
  • Willen afvallen en hun streefgewicht bereiken
  • Nieuwe koolhydraatarme recepten willen ontdekken (190 recepten)
  • Meer kennis willen opdoen over gezonde voeding
  • Verantwoorde snacks en tussendoortjes willen proberen
  • Beter willen worden in koolhydraatarm koken

lisa kookt koolhydraatarm

Of lees hieronder verder over het koolhydraatarm dieetplan om meer te weten te komen over de voedingschema's, de 190 koolhydraatarme recepten en het bonusmateriaal.

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met koolhydraatarme gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek lisa kookt koolhydraatarm. Veel succes! Lisa

Lisa's gevulde courgette recept (blz 115)

koolhydraatarme gevulde courgetten met gehakt

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

koolhydraatarm recepten boek

Koolhydraatarme carpaccio (blz 77)

koolhydraatarme carpaccio salade

Low-carb chocolademousse (blz 205)

Low carb chocolademousse

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

Lisa kookt koolhydraatarm

Koolhydraatarme maaltijdsalade

koolhydraatarme maaltijdsalade

Lisa's koolhydraatarme burger (blz 67 & 211)

koolhydraatarm burger broodje

Koolhydraatarme kaneelbroodjes (blz 194)

koolhydraatarme kaneelrolletjes

Lisa's koolhydraatarme loempia's (blz 218)

koolhydraatarme loempia's

Koken met Lisa!

Koken met Lisa

Gegrilde courgette met zalm (blz 158)

Gegrilde courgetterolletjes met zalm

Lisa's hartige muffin recept (blz 71)

koolhydraatarme hartige muffins van ei

Koolhydraatarme gehaktballetjes

koolhydraatarme gehaktballetjes
Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met lekkere gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek 'Lisa Kookt Koolhydraatarm'. Veel succes! Lisa

Het complete koolhydraatarm dieetplan

Lisa's koolhydraatarm dieet bestaat uit 3 onderdelen + bonusmateriaal

Ik heb een volledig dieetplan samengesteld bestaande uit voedingschema's voor verschillende hoeveelheden koolhydraten en calorieën per dag, boodschappenlijstjes en mijn boek Lisa kookt koolhydraatarm met 190 koolhydraatarme recepten. De voedingschema's zijn samengesteld met recepten die terug te vinden zijn in het receptenboek waarbij sommige recepten makkelijk en snel klaar te maken zijn en anderen iets meer tijd vragen. Je kunt direct beginnen met afvallen en je zult veel nieuwe gerechten ontdekken. Bij aankoop van het dieetplan ontvang je dus de volgende drie onderdelen PLUS bonusmateriaal:

  • 1. Koolhydraatarme weekplanners
  • 2. Boodschappenlijstjes & voorraad tips
  • 3. Lisa's koolhydraatarm receptenboek
  • 4. Bonusmateriaal (3x)

1. Voedingschema's en weekplanners

Als je het dieetplan aanschaft krijg je meerdere voedingschema's waaruit je kunt kiezen. De schema's variëren in het aantal calorieën en gram koolhydraten per dag. Vaak is het zo dat mannen meer calorieën verbruiken dan vrouwen en daarom is een ander weekmenu/voedingsschema ook gewenst. Je hoeft de voedingsschema's uiteraard niet te gebruiken. De een wil wat meer gestructureerd beginnen, en de ander wil gewoon koolhydraatarm gaan eten. De weekmenu's bestaan in ieder geval volledig uit de recepten die terug te vinden zijn in het receptenboek wat je ook ontvangt.

koolhydraatarm dieet weekmenu

Voorbeeld voedingsschema

Weekmenu

Voorbeeld voedingsschema

2. Voorraad tips en Boodschappenlijst koolhydraatarme recepten

Alle koolhydraatarme recepten zijn natuurlijk voorzien van een duidelijke ingrediëntenlijst zodat je weet wat en hoeveel je nodig hebt van elk ingrediënt. Het receptenboek is bewust samengesteld uit makkelijk te verkrijgen ingrediënten die in elke supermarkt te koop zijn. Om het zo makkelijk mogelijk te maken heb ik ook een uitgebreide boodschappenlijst van koolhydraatarme producten gemaakt zodat je altijd een koolhydraatarme maaltijd (of snack) kunt klaarmaken. Dit maak het laagdrempelig om voor een koolhydraatarme maaltijd te kiezen. We horen van veel mensen dat ze dit erg handig vinden!

Voorraadkast tips koolhydraatarm eten

Voorraadkast tips

boodschappenlijst koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarme boodschappenlijst

3. Lisa's koolhydraatarm receptenboek

Ruim 190 Koolhydraatarme Recepten

In Lisa's koolhydraatarm receptenboek vind je koolhydraatarme ontbijt, lunch en diner recepten met duidelijke (recept)afbeeldingen, ingrediënten en gedetailleerde bereidingswijze. In het boek staan ook recepten voor koolhydraatarme tussendoortjes (gezonde snacks) en bij-gerechten. Bij veel gerechten vind je ook een variatie-tip om variatie aan het gerecht te brengen zodat je het naar jouw eigen wensen kunt 'customizen'. De meeste gerechten zijn eenvoudig te bereiden, dus als je de stapsgewijze bereiding volgt, kan er niets fout gaan. Met de recepten zul je nieuwe smaken en lekkere koolhydraatarme gerechten ontdekken zodat je het afvallen voor jezelf makkelijker en leuker kunt maken. Bij alle gerechten staan ook de macronutriënten vermeld, dus hoeveel gram eiwitten, koolhydraten en vetten het gerecht bevat. Ideaal voor als je strikt bent met afvallen bijvoorbeeld, maar ook gewoon interessant als je een idee wilt krijgen van de voedingswaarden per recept.

Een kleine selectie uit de Koolhydraatarme ontbijt en lunch recepten

Zelfgemaakte zadencrackers

Ontbijtrecepten uit Lisa's receptenboek

Psylliumbroodjes

Ontbijtrecepten uit Lisa's receptenboek

Gevulde avocado met ei

Lunchrecepten uit Lisa's receptenboek

Wat als ik iets niet lekker vind?

Vind je het een recept in een van de weekmenu's niet lekker, dan kun je makkelijk een variant proberen met andere koolhydraatarme ingrediënten. Bij veel recepten vind je ook handige tip om te variëren met ingrediënten of kruiden. Dus mocht je iets niet lekker vinden, dan kun je ook inspiratie vinden in het boek. Vaak blijkt dat wanneer iemand is afgevallen met een low-carb dieet, dat hij/zij een aantal gezonde koolhydraatarme gewoontes blijvt volgen. Hierdoor krijg je meer beheersing over je eigen gewicht. En daar draait het om: uiteindelijk wil je een gezond en slank lijf waarbij je zelf keuzes kunt maken over wat je wel en niet gaat eten zonder weer aan te komen. Zo heb je controle over je eetgewoonten én heb je geen last van het jojo effect.

Een kleine selectie uit de Koolhydraatarme diner recepten

Vegetarische wrap pizza

Dinerrecepten uit Lisa's receptenboek

Kipfilet met citroen en bacon

Dinerrecepten uit Lisa's receptenboek

Koolhydraatarm eten

Dinerrecepten uit Lisa's receptenboek

Kalkoen gehaktballen met groente

Dinerrecept uit Lisa's receptenboek

Kipsaté met bloemkoolnasi

Dinerrecept uit Lisa's receptenboek

Toetjes, snacks en tussendoortjes - allemaal koolhydraatarm

In Lisa's receptenboek vind je ook koolhydraatarme toetjes, snacks en tussendoortjes recepten met mooie foto's en natuurlijk een gedetailleerde bereidingswijze. Een kleine selectie uit de toetjes, snacks en tussendoortjes:

Aardbeien ijsjes

Toetjesrecepten uit Lisa's receptenboek

Koolhydraatarme toetjes

Toetjesrecepten uit Lisa's receptenboek

koolhydraatarme snacks

Toetjesrecepten uit Lisa's receptenboek

Méér dan alleen recepten: wetenschappelijk onderbouwde informatie over voeding

Een gezond en gevarieerd eetpatroon is de basis voor een gezond lijf. Daarom is het belangrijk dat je ook wat kennis opdoet over gezonde voeding en de zogenaamde macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, en vetten). Het 1e deel van het boek staat vol met wetenschappelijk onderbouwde informatie over de rol van verschillende soorten voeding. Denk hierbij aan de invloed van vezels, e-nummers, vitamines, alcohol, koolhydraten, zoetstoffen, eiwitten en vetten op je lichaam en je gezondheid binnen.

Enkele voorbeelden hiervan uit Lisa's boek

De waarheid over afvallen

De waarheid over afvallen uitgelegd

Eitten in het koolhydraatarm dieet

Eiwitten in het koolhydraatarm dieet

Gezonder uiteten tips

Motivatie & gezonder uiteten tips

Vetten in het koolhydraatarm dieet

Vetten in het koolhydraatarm dieet

Koolhydraten, vitaminen en mineralen

Koolhydraten, vitaminen en mineralen

4. Bonusmateriaal

Bonus materiaal:

30 gezonde smoothie recepten

Buikspieroefeningen gids

14 detox water recepten

3 weken online support*

Niet tevreden?

pijl pijl

* Alle nieuwe klanten die het dieetplan vòòr zondag 12 juli bestellen krijgen (als ze daar gebruik van willen maken) 3 weken gratis online support. Je krijgt dan onbeperkt antwoord op al je vragen (via e-mail of Whatsapp) ter waarde van €130,- De kans op het succesvol bereiken van jouw doelstellingen wordt daardoor een stuk groter.


Actie tot zondag 12 juli: bestel het complete dieetplan voor éénmalig €31,95 €24,95

Gratis bezorging

In Nederland

100% Niet-goed

Geld-terug garantie

Online support

E-mail, App of Tel.

Populaire artikelen

Koolhydraatarm dieetplan