logo mobiel

Koolhydraatarme diner recepten met tips voor variatie

Inhoudsopgave:

Een makkelijke maaltijd koolhydraatarm maken

Wil je graag minder koolhydraten eten? Dan kan het nog best even zoeken zijn naar de juiste mix op je bord. Wat eet je wel en wat niet? Wij helpen je graag op weg! Vaak denken mensen dat het lastig is om dagelijks een lekkere koolhydraatarme maaltijd op tafel te zetten. Toch hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je kunt eens beginnen met rijst, aardappels, brood en pasta weglaten en een extra portie groenten, vlees of vis nemen. Om je nog meer inspiratie te geven, vind je hier allerlei lekkere koolhydraatarme diner recepten. Mocht je het lastig vinden om koolhydraatrijke producten te vervangen, dan kun je koolhydraatarme vervangers gebruiken voor producten met veel koolhydraten. Serveer een koolhydraatarme maaltijd eventueel met een van onze heerlijke koolhydraatarme bijgerechten.

Daarom kiezen voor een koolhydraatarm diner

Koolhydraatarme voeding is een levensstijl of dieet waarbij je let op de hoeveelheid koolhydraten die je tot je neemt. 'Koolhydraten' is een verzamelnaam voor zetmelen en vezels, en komt van nature voor in bepaalde ingrediënten. Het is belangrijk dat je je realiseert dat niet alle koolhydraten slecht zijn. Koolhydraatarm betekent niet koolhydraatloos. Het betekent wel dat je minder koolhydraten tot je neemt en ze voornamelijk uit groenten en fruit haalt. Je lichaam kan namelijk niet zonder koolhydraten, vooral je hersenen hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Alleen is het probleem dat we tegenwoordig te veel koolhydraten tot ons nemen. Zoveel dat ons lichaam ze niet allemaal kan gebruiken en het wordt opgeslagen als vetreserve. Daarom is het goed om minder koolhydraten te eten.

Tips bij beperkte tijd in de keuken

Ik heb geen tijd om in de keuken te staan Geen zorgen, iedereen heeft wel eens tijd te kort. Als je laat thuis bent na je werk heb je niet altijd zin om in de keuken te staan en dat is begrijpelijk. Daarom kun je hier een aantal tips lezen.

  • Kook bijvoorbeeld op een avond dat je wel genoeg tijd hebt meerdere porties. Je kunt een grote pan maken en een deel in de koelkast en/of diepvries bewaren. Zo heb je altijd een gezonde kant-en-klare maaltijd in huis. Het is ook goedkoper om een grote pan klaar te maken want dan kun je grote voordeel verpakkingen kopen. Hierdoor bespaar je op je boodschappen en op je energiekosten.
  • Koop diepvriesgroenten of voorgesneden groenten als je een keer wat minder tijd hebt. Dit scheelt je schoonmaak- en voorbereidingstijd.
  • Kies voor een ovenschotel. Dit hoef je alleen maar even voor te bereiden en daarna doet de oven de rest voor je! Ondertussen kun je vast even douchen, ontspannen of iets afmaken.
  • Maak een eetplanning. Bekijk per week wanneer je wel en geen tijd hebt om boodschappen te doen en te koken. Door van te voren een planning te maken ben je minder gestresst en weet je waar je aan toe bent.
  • Gebruik een waterkoken als je iets moet koken. Zo kookt het water sneller dan koud water in een pan te doen.
Sticky bloemkoolroosjes met teriyaki marinade en zoetzure groenten
Pulled chicken wrap
kibbeling met remouladesaus
portobello burger
koolhydraatarme pizza
Gewokte rundvleesreepjes met groente en
zalm uit de oven
Gevulde courgette
chicken teriyaki wraps
Gevulde paprika

Koolhydraatarme diner recepten


Pulled chicken wrap

Pulled chicken wrap

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Pulled chicken wrap


Kibbeling met remouladesaus

kibbeling met remouladesaus

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Kibbeling met remouladesaus


Portobello burger

portobello burger

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Portobello burger


Koolhydraatarme pizza

koolhydraatarme pizza

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Koolhydraatarme pizza


Gewokte rundvleesreepjes met groenten

Gewokte rundvleesreepjes met groente en

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Gewokte rundvleesreepjes met groenten


Kruidige zalm uit de oven met citroen

zalm uit de oven

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Kruidige zalm uit de oven met citroen


Gevulde courgette met paprika en gehakt

Gevulde courgette

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Gevulde courgette met paprika en gehakt


Chicken teriyaki wraps

chicken teriyaki wraps

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Chicken teriyaki wraps


Gevulde paprika

Gevulde paprika

Bekijk het complete recept met bereiding en ingrediëntenlijst: Gevulde paprika


Bekijk ook onze ontbijt, lunch en snack recepten:

Ontbijt recepten

gezond ontbijt

Lunch recepten

Sandwich

Tussendoortjes

snack gehaktballetjes

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Koolhydraatarme maaltijd salade
Recept: Koolhydraatarme maaltijd salade

Wil je een gezonde salade maken? hier vind je een koolhydraatarme maaltijdsalade die goed vult, waardoor je geen honger zult hebben en gezond kunt eten. Lees hier verder: Koolhydraatarme maaltijd salade

10 redenen om te minderen met koolhydraten
10 redenen om te minderen met koolhydraten

10 redenen waarom u zou moeten minderen met koolhydraten zijn: U gaat vet verbranden, minder hongergevoelens, stabielere bloedsuikerspiegel, eiwitten en vetten werken meer verzadigend dan koolhydraten en het is wetenschappelijk bewezen. Lees hier verder: 10 redenen om te minderen met koolhydraten

Koolhydraten tabel en Koolhydraten lijst
Koolhydraten tabel en Koolhydraten lijst

Deze koolhydraten tabel geeft aan hoeveel gram koolhydraten er in elk product zitten. Hoeveel gram eiwitten, vetten en vezels wordt ook vermeld. Lees hier verder: Koolhydraten tabel

low carb recepten