Gezond Afvallen? Volg het Koolhydraatarm dieet

Zondag, 22 April 2018


U wilt afvallen zodat u een slanker en gezonder lijf krijgt. Het koolhydraatarmdieet is daar uiterst geschikt voor omdat het dieet veel keuzes aan uzelf overlaat. Daarmee is niet meteen gezegd dat het een makkeijk dieet is, maar over het algemeen boeken de meeste mensen die willen afvallen het grootste (lange termijn) succes met een koolhydraatarm dieet.

Een groot voordeel van het koolhydraatarm dieet is dat je geen calorieën hoeft te tellen en geen honger hoeft te lijden. Wanneer je te weinig eet, wat bij veel diëten het geval is, krijg je honger en zul je vroeg of laat in de fout gaan door te gaan snoepen en snacken. Dit is dus erg fijn van het koolhydraatarme dieet: je hoeft geen honger te lijden en kan gewoon de dagelijkse maaltijden aanhouden met hier en daar wat koolhydraatarme aanpassingen.

afvallen

Succesvol afvallen begint bij het stellen van de volgende vragen:

  1. Bepaal je doelstelling: hoeveel kilo wil je afvallen?
  2. Ga je alleen afvallen of met je partner of iemand anders?
  3. Weet je al welk dieetschema je gaat volgen?
  4. Wat worden je gezonde tussendoortjes als je honger krijgt?
  5. Hoe vaak per week ga je sporten, welke sport en met wie?
  6. Wat ga je doen als je een feestje hebt?
  7. Ga je jouw calorie inname elke dag tellen?
  8. Hoe zorg je ervoor dat je niet terugvalt nadat je bent afgevallen?
  9. Welke producten en voedingsmiddelen ga je niet meer eten vanaf nu?
  10. Welke samenstelling van koolhydraten, eiwitten en vetten werkt het best voor jou?

Hoe meer exacte antwoorden je kan geven op bovenstaande vragen hoe groter de kans op het bereiken van je droomgewicht. Als je niet op elke vraag een antwoord hebt, laat dan je e-mail achter onderaan deze pagina en dan nemen wij vrijblijvend contact op zodat jij je kans op echt gezond en succesvol afvallen vergroot.

Afvallen & calorieën tellen

Het klinkt misschien wat flauw maar afvallen is een logisch gevolg van meer energie verbruiken dan dat er binnenkomt. Met andere woorden: jij moet ervoor zorgen dat je weet hoeveel calorieën jij tot je neemt en hoeveel calorieën je verbrandt tijdens een dag. Een handige tool die je kan helpen afvallen is de app Myfitnesspal. Deze app houdt precies bij hoeveel calorieën je verbruikt en binnenkrijgt. Je kunt daarnaast de overige activiteiten toevoegen die energie verbranden zoals het huishouden, sport en beweging. Ook kun je met de Myfitnesspall app je maaltijden invoeren en eenvoudig verpakkingen scannen zodat je niets hoeft te typen. Hierdoor krijg je veel inzichten in producten, calorieën en de hoeveelheid activiteiten jij dagelijks onderneemt. Deze app kan jou dus zeker helpen bij het afvallen en kan veel inzichten geven. Soms denk je namelijk dat je goed bezig bent, maar eigenlijk krijg je nog te veel calorieën binnen. Hierdoor val je langzamer af of helemaal neit meer en raak je wellicht gedemotiveerd en dat willen we natuurlijk voorkomen!

Wat zijn macronutriënten?

Daarnaast is het belangrijk dat je weet uit welke macronutriënten jouw maaltijden bestaan. Dit is op het begin nog helemaal niet belangrijk, maar wel als je op de lange termijn je gewicht wilt behouden. Macronutriënten zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit zijn de enige voedingsstoffen die ons energie kunnen leveren, maar daarnaast hebben ze ook nog ieder hun eigen functies. Voor een gezonde levensstijl is het belangrijk dat je de macronutriënten in een bepaalde verhouding binnenkrijgt. Wanneer je het koolhydraatarme dieet volgt, liggen de verhoudingen weer net iets anders, maar wanneer je gezond wilt blijven eten zijn de volgende richtlijnen handig om aan te houden.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Zij zorgen voor de opbouw van weefsels, cellen, huid, haar en nagels, maar zijn ook verantwoordelijk voor het herstel en groei van je lichaam, wondjes en spieren. Daarnaast heeft je immuunsysteem ook eiwitten nodig om afweerstoffen aan te maken. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid eiwitten is ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Weeg je 80 kilo, dan is het aanbevolen om dagelijks minimaal 80 gram eiwitten te eten. Tenzij je een sporter bent, dan ligt de eiwitinname hoger, namelijk rond de 1.8 gram per kilo lichaamsgewicht (tussen de 1.5 en 2.0 gram per kilo lichaamsgewicht). Goede bronnen van eiwit zijn: Kwark, yoghurt, melk, eieren, vlees, vis, noten, zaden, pitten sojaproducten en eiwitpoeder.

Vetten hebben vaak een slechte naam doordat men denkt dat je daar dik van wordt. Hierdoor worden ze door veel mensen vermeden. Toch zijn ze essentieel voor je algemene gezondheid, hersenen, hormoonhuishouding, opname van vitamines en voor een gezond libido.

Hoeveel vetten je dagelijks binnen zou moeten krijgen verschilt per persoon en is afhankelijk van je lichaamsgewicht. Dagelijks zou je gemiddeld tussen de 1 en 2 gram per kilo lichaamsgewicht binnen moeten krijgen. Een goede middenweg is daarom 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht. Goede bronnen van gezonde vetten zijn: Vette vis zoals zalm, makreel en forel, noten, zaden, pitten, olie, avocado, eieren, pindakaas en volle melkproducten.

koolhydraten leveren ons lichaam energie. Er zijn verschillende soorten koolhydraten, maar uiteindelijk komen ze allemaal als glucose in het bloed terecht, waar het door cellen als brandstof kan worden gebruikt. Het grote onderlinge verschil tussen koolhydraten is de snelheid waardoor ze verteerd worden en hoe lang het duurt voordat het als glucose in je bloedbaan terecht komt. Wanneer je een gezonde levensstijl hanteert, kun je dagelijks de overige calorieën uit koolhydraten halen. Let wel op dat dit zo min mogelijk snelle koolhydraten eet omdat dit vooral voorkomt in snoep, koek, ijs, pasta, witte rijst, frisdrank en junkfood. Goede bronnen van gezonde koolhydraten zijn: Volkoren rijst, quinoa, bonen, havermout, lijnzaad, fruit, volkoren pasta, Hieronder vind je een handig filmpje met een eenvoudige uitleg over de verschillende koolhydraten:

Energiebalans en afvallen

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk dat je je realiseert dat een negatieve energiebalans noodzakelijk is. Een negatieve energiebalans houdt in dat jij dagelijks meer energie verbruikt dan dat je energie (calorieën) binnenkrijgt door voeding en dranken. Om in een negatieve energiebalans terechtte komen, zul je dagelijks minder calorieën moeten binnenkrijgen. Hierdoor zal de verhouding van de macronutriënten veranderen, dit omdat je je calorie-inname moet beperken en daardoor calorieën moet schrappen.

Het is belangrijk dat je zo min mogelijk eiwitten schrapt. Eiwitten zijn namelijk essentieel voor de aanmaak van nieuwe cellen, voor herstel van spieren en weefsel, maar ook voor spierbehoud en aanmaak van spieren. Je wilt namelijk zoveel mogelijk vetweefsel verliezen en spieren behouden. Spieren verbruiken namelijk energie en dit zal je helpen bij het afvallen proces. Naast het behouden van je eiwit calorieën, is het ook niet verstandig om vetten te gaan schrappen. Vetten zijn namelijk verantwoordelijk voor veel belangrijke lichamelijke processen, zoals je hormoonhuishouding en je algemene gezondheid. Hierdoor is het verstandig om voornamelijk calorieën te schrappen uit je dageijkse koolhydraten, waardoor je zult afvallen en je beter in je vel komt te zitten.


Wil je meer gedetailleerde informatie over het koolhydraatarm dieet neem contact met ons op. Of nog makkelijker via het contact formulier hieronder:

Wil je ons complete koolhydraatarme dieetplan ontvangen? Vul dan nu je naam en e-mailadres in:


Het koolhydraatarmdieet dieetplan:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood