10 redenen om te minderen met snelle Koolhydraten

Maandag, 18 Maart 2019


Voor iedereen is het beter om op de inname van geraffineerde suiker en meelproducten te letten. We eten met zijn allen namelijk veel te veel snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn suikers, witte meelsoorten, maar ook pasta en witte rijst bijvoorbeeld. Hiervoor in de plaats kun je beter volkoren varianten kopen en producten met minder, of nog beter, helemaal geen toegevoegde suiker.

Naast het minderen met snelle koolhydraten kun je ook beter uitkijken met grote hoeveelheden bewerkt voedsel, deze zijn vaak erg ongezond en niet nodig voor het menselijk lichaam. Het is beter om zo veel mogelijk zelf te maken, dan kun je zelf beslissen of je nog wat extra zout of suiker toevoegd. Vaak smaakt zelfgemaakt eten ook nog eens beter dan eten uit een pakje! Als u aanleg heeft om aan te komen of maar moeilijk gewicht verliest met andere diëten, dan is het koolhydraatarm dieet zeker wat voor jou.

afvallen

Steeds meer diëtisten en artsen schrijven een koolhydraatbeperkt dieet voor bij patiënten met diabetes type 2. Voor mensen die diabetes hebben is een koolhydraatarm dieet dus zeer geschikt en wordt zelfs aangeraden, het beste is om even te overleggen met je (huis)arts of dit dieet wellicht ook geschikt is voor jou. We raden aan om eerst met een arts te overleggen omdat mensen met diabetes die dit dieet volgen vaak minder medicijnen nodig hebben, waardoor je dus eerst even moet overleggen met je (huis)arts. Wanneer je insulineresistentie hebt ontwikkeld, is het koolhydraatarm dieet ook aan te raden.

10 redenen om uw koolhydraten te beperken

  1. Minderen met koolhydraten zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel. Wanneer je minder snelle koolhydraten gaat eten, krijg je minder hoge pieken en dus ook minder diepe dalen in je bloedsuikerspiegel. Het koolhydraatarm dieet is daardoor zeer geschikt voor mensen met diabetes type 2. Door te minderen met koolhydraten krijg je een stabielere bloedsuikerspiegel, niet alleen mensen met diabetes hebben daar profijt van ook mensen die geen diabetes hebben, hebben baat bij een stabiele bloedsuikerspiegel.
  2. Minder koolhydraten eten zorgt voor vetverbranding. Koolhydraten zijn brandstof voor ons lijf. Ons lichaam verbrand het liefste snelle koolhydraten omdat dit eenvoudig af te breken is en makkelijk kan worden omgezet tot energie. Wanneer je geen snelle koolhydraten meer eet, moet je lichaam op zoek naar een andere energiebron. Dit worden vetten. Eerst zal je lichaam alle vetten verteren die je binnenkrijgt met voeding, maar dat zal niet voldoende zijn, daarom gaat je lichaam over op het verbranden van lichaamsvet. Dit is dé rede dat mensen zoveel succes boeken met het koolhydraatarm dieet.
  3. Minder koolhydraten eten zorgt voor minder snaaitrek. Heb je net een hele maaltijd gegeten met pasta, witte rijst of aardappelen en voel je je eerst goed, maar al snel moe en heb je daarna toch nog trek in wat zoets of een hartige snack? Dit gevoel komt door de stijging in de bloedsuikerspiegel. Je hebt in een keer veel koolhydraten gegeten, wat ervoor zorgt dat je ineens veel energie hebt, maar omdat je lichaam niet al die energie kwijt kan wordt dit opgeslagen en daalt je bloedsuikerspiegel uiteindelijk weer. Door die daling krijg je weer snaaidrang en kom je in een vicieuze cirkel terecht waar je in blijft hangen. Hierdoor kom je langzaam aan. Het is dus belangrijk om bepaalde patronen te doorbreken, anders blijf je in cirkels gaan.
  4. Eiwitten en vetten verzadigen, snelle koolhydraten nauwelijks. Snelle koolhydraten kun je veel blijven eten, terwijl je eenzelfde hoeveelheid kwark, vlees of avocado bijna niet kunt opeten. Dit komt doordat vetten en eiwitten ons lichaam meer verzadigen dan snelle koolhydraten. Vooral eiwitten zorgen voor verzadiging. Dit komt doordat het eten van eiwitten ervoor zorgt dat er een seintje naar je hersenen gaat waardoor je minder eetlust krijgt. Volgens verschillende onderzoeken blijkt dat wanneer je dagelijks meer eiwitten eet, mensen dagelijks minder caloriën eten. Zorg dus dat je meer eiwitten gaat eten. Ook vetten zorgen voor verzadiging, maar iets minder dan eiwitten en dit komt doordat het volle gevoel van vetten pas later komt. Bij het eten van eiwitten wordt dit seintje al in de maag doorgegeven, terwijl het seintje van vetten pas in de dunne darm wordt gegeven. Dat kan dus te laat zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat je voor een langere tijd verzadigd bent.
  5. Het eten van te veel koolhydraten zorgt voor overgewicht. Mensen met overgewicht en diabetes type 2 hebben dit in bijna alle gevallen ontwikkeld door een verkeert eetpatroon. Vaak komen mensen ongemerkt iets aan, dit komt vooral door het eten van snelle koolhydraten. Deze vind je in frisdrank, junkfood, koeken, snoep, kant-en-klaar producten, maar ook in witte rijst, aardappelen, brood en pasta. Deze snelle koolhydraten opzich zijn niet het probleem, maar als je er te veel van eet wel. af en toe een glaasje frisdank kan niet zoveel kwaad, maar iedere dag frisdrank drinken wel. Start daarom met het koolhydraatarm dieet en vermijd de snelle koolhydraten.
  6. Koolhydraatarm eten kun je lang volhouden. Waar je de meeste diëten maar tijdelijk wilt volgen of zelfs mag volgen, kun je het koolhydraatarm dieet zo lang volgen als je wilt. Je kunt daarom kiezen of je over een periode langzaam afvalt of dat je het iets sneller wilt doen (meer of minder calorieën eten). Koolhydraatarm eten is op het begin eenhele omschakeling, maar het is niet extreem beperkend. Er is namelijk nog een hoop dat je wel mag eten en zijn er ontzettend veel lekkere recepten te vinden. Je zit dus niet de hele dag komkommer te eten, integendeel! Kijk maar eens op onze koolhydraatarme recepten pagina. Wanneer je lekker kunt eten maakt dat het een stuk makkelijker om vol te houden. Een dieet met alleen maar soep en sla hou je niet lang vol, deze levensstijl wel!
  7. Het vervangen van koolhydraten zorgt voor minder calorieën Doordat je pasta vervangt door courgetti en rijst door bloemkoolrijst, krijg je ineens veel minder calorieën binnen. Hetzelfde geldt voor het vervangen van frisdrank door thee, water of suikervrije frisdrank. Het vervangen van een ongezonde kant-en-klare cake zonder voedingsstoffen, maar met mega veel calorieën door een zelfgemaakte cake vol met voedingsstoffen en een stuk minder calorieën. Het volgen van een koolhyraatarm dieet zorgt voor een gezonder en fitter lijf. Uiteindelijk draait afvallen om de energiebalans. dit betekent dat je minder energie (calorieën) binnenkrijgt dan dat je dagelijks energie (calorieën) verbruikt.
  8. Het is wetenschappelijk bewezen dat het koolhydraatarm dieet werkt. Van veel diëten is de werking nog niet bewezen, maar van het koolhydraatarm dieet wel! Er zijn meer dan 20 verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat het minderen met koolhydraten bijdraagt aan gewichtsverlies, betere gezondheid en risico op ziekte en aandoeningen verminderen. Zo zijn er een aantal interessante feiten: mensen die een koolhydraatarm dieet volgen twee tot drie keer zoveel gewicht verliezen als mensen die een vetarm dieet volgen. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen weinig tot geen honger gevoelens hebben. Mensen die het koolhydraatarm dieet volgen verloren veel gevaarlijk buikvet rond de organen. Ook zijn er andere gezondheidsvoordelen, een lager cholesterolgehalte, stabielere bloedsuikerspiegel en een lagere bloeddruk!
  9. Het koolhydraatarm dieet is een makkelijk dieet om te volgen. Waar je bij andere diëten kunt twijfelen of wat je wel of niet mag eten, is het koolhydraatarm dieet erg simpel. Geen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten met mate. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen houden dat beter vol dan mensen die een ander dieet volgen of op een andere manier gewicht proberen te verliezen. Het grote voordeel van dit dieet is dat je geen energiedipjes zult hebben omdat je bloedsuikerspiegel stabiel is. Ook zul je minder snaaitrek hebben waardoor je snoep en andere snacks makkelijker kunt laten staan.
  10. Je eet meer gezonde voedingsmiddelen. Wanneer je koolhydraatarm of -beperkt gaat eten zul je merken dat je meer zelf gaat maken en minder kant-en-klare dingen gaat kopen. Dat is goed voor je gezondheid en zo bouw je kennis op over gezonde voeding en ingrediënten. Daarnaast zul je automatisch meer gezonde vetten eten omdat je minder koolhydraten eet. Je hoeft niet bang te zijn voor vetten, gezonde vetten zullen je niet dikker maken, maar zorgen er juist voor dat je minder risico hebt om hart- en vaatziekten. Daarnaast is het ook erg goed voor je cholesterolgehalte. Het koolhydraatarme dieet zorgt ervoor dat het goede HDL cholesterol zal stijgen.

Fabeltjes en feiten

Fabel: iedere dag een maaltijd overslaan is een goede manier om af te vallen

Feit: uw lichaam heeft dagelijks voldoende voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Als u maaltijden overslaat merkt uw lichaam dat en gaat juist vet opslaan om zo de komende tijd toch door te komen. Ook is het een grote kans dat als u maaltijden overslaat u toch honger tussendoor krijgt en sneller iets gaan snoepen of snacken. Om af te vallen is het beter om meerdere kleine maaltijden over de dag te verdelen, zo heeft u minder honger en minder kans dat u tussendoortjes gaat eten.

Fabel: als je ’s avonds laat eet voordat je gaat slapen kom je aan.

Feit: wanneer je eet maakt niets uit, wel wát je eet. Eet u voedsel wat niet goed is voor uw lichaam, dan komt u weer aan.

Fabel: vetvrij of vetarm betekend weinig of géén koolhydraten.

Feit: veel vetvrije of vetarme producten bevatten juist veel calorieën omdat ze meer suiker, bindmiddelen of andere producten hebben toegevoegd om de smaak te verbeteren. Die toegevoegde producten bevatten vaak veel koolhydraten.

Heb je vragen naar aanleiding van een van deze feiten of fabels? Stel je vraag via het contactformulier.


Het koolhydraatarm dieet bekijken:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood