logo mobiel

Ilse van Gemert
Viel 38 kilo af met een koolhydraatarm eetpatroon

Hallo, ik ben Ilse van Gemert uit Lelystad, 55 jaar en al 34 jaar getrouwd. Ik heb 2 volwassen dochters en 5 kleinkinderen. Ik heb veel hobby’s waaronder: fietsen, wandelen, lezen, uit eten gaan. Daarbij werk ik 30 uur per week bij een bedrijf waar we huisdierenallergie-therapieën maken.

Ilse voor en na afvallen

Wat voor diëten heb je allemaal geprobeerd en was dit een succes?

Ik ben eigenlijk al mijn hele leven aan het diëten, als kind woog ik al rond de 90 kilo, daarbij was ik ook lang en had altijd moeite met leuke kleding kopen. Alle diëten wel geprobeerd, van crash-diëten tot calorieën tellen, Sonja Bakker dieet, alles werkte wel maar altijd maar even, daarna kwam alles er weer aan! Het meest ben ik aangekomen toen bleek dat ik rond mijn 43ste 2 knieprothesen moest, destijds werkte ik al 25 jaar in slagerijen en kon dat dus niet meer, heb ruim 1,5 jaar moeten revalideren en de kilo’s vlogen eraan. Mijn bloedwaardes zijn rond die operatietijd wel regelmatig gemeten maar die waren gelukkig altijd goed.

Had je in het verleden lichamelijke klachten die een oorzaak waren voor jouw overgewicht?

Ik merkte wel veel lichamelijke klachten toen ik 117 kilo woog, ik was heel kortademig, kon moeilijk trappen lopen, fietsen ging steeds moeilijker, ik had weinig energie en nergens zin in, vooral met warm weer merk je wel dat je dan niet lekker in je vel zit.

Waar liep je in jouw leven tegenaan waardoor je bent aangekomen en hoe komt het dat je in die periode te veel en ongezond bent gaan eten?

Ik denk dat ik veel ben aangekomen toen mijn moeder overleed, ik was toen 12 jaar en dan heb je je moeder juist heel hard nodig. Gelukkig had ik mijn vader nog, want mijn ouders waren nog bij elkaar, maar die wou niet voor ons zorgen, dus mijn zus en ik gingen naar een pleeggezin, apart van elkaar, dus in 2 maanden tijd was ik mijn moeder, mijn vader en mijn zus kwijt. Ik ben wel echt een emotie eter, lekkere dingen zag ik toen als een troost!

Wat is de belangrijkste reden dat je koolhydraatarm bent gaan eten?

Na jarenlang gejojo zag ik wel in dat dit anders moest, mijn lichaam werd er niet mooier en gezonder van, ik moest mijn eetgewoontes gaan veranderen! Ik ben me gaan verdiepen in verschillende soorten diëten die geen diëten waren maar eetgewoonte veranderingen. Zelf kwam ik er niet helemaal uit dus ik had een afspraak gemaakt met een diëtiste, om te kijken wat de mogelijkheden waren. Ze adviseerde mij een koolhydraat beperkt “dieet” te gaan doen, maar dit is dus geen dieet maar een verandering in je eetgewoontes. Af van de suiker! Dat leek mij wel wat!

Ze waarschuwde me wel dat de eerste twee weken echt “afkicken” waren en dat was ook echt zo! Na 2 weken dacht ik dat ik s nachts helemaal niet goed werd, duizelig, ontzettend zweten, hartkloppingen, ik schrok er heel erg van, dus de volgende dag de huisarts gebeld en die kwam er na een beetje doorvragen achter dat mijn lichaam aan het afkicken was van de suiker.

Hoe heb je Lisa ontdekt? Wanneer ben je gestart met Lisa’s recepten/menu’s/boeken?

Het moeilijkste vond ik toch het variëren in maaltijden, zowel het ontbijt, de lunch en het avondeten was best lastig. Ik ging op zoek naar een receptenboekje, ik had er een paar maar vind de recepten niet lekker of veel te ingewikkeld om te maken, voor de meeste moest je veel aanschaffen waar ik nog nooit van had gehoord of wat je 1x gebruikt en daarna nooit meer. Toen kwam ik de boeken van Lisa tegen, die zagen er veelbelovend uit, geen ingewikkelde recepten waar je een dag voor in de keuken moest staan, normaal verkrijgbare ingrediënten en ik dacht: daar ga ik er 1 van bestellen, deel 3 bestelde ik het eerst, geen idee waarom, maar die was net uitgebracht en sprak mij erg aan!

Na een paar dagen kwam hij binnen, ik had meteen wat dingetjes uitgezocht om te maken, maar ik was nog een beetje sceptisch, en dacht: ik zal het wel weer niet lekker vinden! Dat was absoluut niet het geval, ik vond alles echt heerlijk en werd er zo blij van dat ik daarna ook meteen deel 1 en 2 heb besteld. Ik heb ze nu al een poos in huis, de andere boeken zijn de deur uit (op 2 na) maar de boeken van Lisa gebruik ik nu nog dagelijks.

Hoeveel kilo ben je inmiddels al afgevallen?

Inmiddels ben ik 38 kilo kwijt en schommel met niet meer dan 3 a 4 kilo. Dat komt omdat het eten zo lekker is, dat mijn man gewoon mee eet, die vindt ook alles lekker, hij hoeft niet koolhydraatarm te eten maar doet graag mee!

Ilse

Hoe ziet jouw dag eruit op het gebied van eten?

In de ochtend eet ik meestal een bakje yoghurt met rood fruit en granola, of een mascarpone pannenkoek met rood fruit en slagroom, heerlijk!! Als lunch is op dit moment de rivierkreeftjes salade mijn favoriet, maar ook het brood van Lisa eet ik vaak! Als avond eten is de tonijnbodem pizza, de kip stroganoff en de Mexicaanse schotel echt heel erg lekker. Die staan hier vaak op het menu!

Wat zijn jouw favoriete koolhydraatarme tussendoortjes?

Als tussendoortje zijn mijn favorieten De koffiekoek op 1 De nobake cheesecake op 2 en de roze koeken op 3. Echt heerlijk en ook nog eens makkelijk te maken!

Waarom werkt koolhydraatarm eten goed voor jou?

Ik ben van plan om dit koolhydraatbeperkte eten altijd te blijven doen, het werkt voor mij gewoon heel erg goed, ben al 3 jaar goed op gewicht. Daarbij heb ik vrijwel geen hoofdpijn meer en dat had ik voor die tijd echt heel erg vaak, door de suiker. Ook heb ik geen zoetbehoefte meer, als ik nu bijvoorbeeld taart eet vind ik het TE zoet, en voorheen kon het niet zoet genoeg zijn! Het heeft dus echt veel voordelen en ik heb weer lol in het koken en bakken nu.

Hoe combineer jij koolhydraatarm eten in de praktijk met je werk en/of andere gezinsleden?

Het is goed te combineren met mijn werk, alles is prima voor te bereiden, of een groot deel voor te bereiden, daarbij zijn de avondeten recepten over het algemeen lekker snel klaar, hier wordt alles gewoon meegegeven, al doe ik er voor anderen wel eens gewoon rijst/pasta bij in plaats van bloemkoolroosjes of low carb pasta!.

Wat zijn jouw 3 favoriete recepten van Lisa?

Onze 3 favorieten zijn de pizza met de tonijnbodem, daar kun je zoveel in variëren, dat je hem elke keer weer heel anders kunt beleggen, zo eet iedereen wat hij of zij lekker vindt. De Mexicaanse schotel is ook een topper, die bevat veel groenten en smaakt geweldig. En dan de kip stroganoff, die blijft lekker, is simpel te maken en bevat ook veel groenten, deze eten wij zeker wel om de week, heerlijk!

Wat voor reacties krijg je uit je omgeving ?

Mensen die zien dat het goed werkt en dat het goed vol te houden is, die gaan toch altijd vragen hoe ik dat doe en of het niet heel moeilijk vol te houden is. Als ik dan vertel hoe makkelijk ik het vind, zijn ze toch altijd nieuwsgierig en willen ze wat tips. Er zijn al een paar mensen die het nu ook doen, en dat bevalt ze uitstekend!

wat zijn dan jouw 3 ultieme tips voor afvallen en koolhydraatarm eten?

Mijn tips voor leden zijn als eerste, verdiep je er even goed in, het lijkt allemaal erg ingewikkeld maar dat is het echt niet! Wees niet te streng voor jezelf, bak eens een lekker tussendoortje uit 1 van de boeken van Lisa en je zult zien dat verantwoord genieten net zo lekker kan zijn als (niet verantwoord) snaaien. Durf ook gewoon nog te genieten van bijvoorbeeld een avondje uit eten of een ander leuk uitje, eet je dan iets meer, pak de volgende dag de draad weer gewoon op, zo blijft het leuk voor jezelf!

Heb je een favoriet product uit Lisa’s webshop?

Ik heb vele favoriete producten uit de webshop van Lisa, maar de amandelmeel is mijn allergrootste favoriet, omdat ik baksels met amandelmeel altijd heel vies vond, tot ik die van Lisa probeerde, toen smaakte baksels opeens wel heel lekker! Ik was/ben er erg blij mee!

Ilse

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Smoothie met blauwe bessen
Recept: Smoothie met blauwe bessen

Ik heb de perfecte gezonde snack voor je! Deze shake met blauwe bessen geeft jou de energie boost die je nodig hebt! En lekker dat ie is! Je kan hem ook als ontbijt of zelfs als toetje maken. Lees hier verder: Smoothie met blauwe bessen

Champignons met roomkaas en spek
Recept: Champignons met roomkaas en spek

Heerlijk en makkelijk te maken recept. Champignons met roomkaas en spek. Lees hier verder: Champignons met roomkaas en spek

Koolhydraatarm fruit
Koolhydraatarm fruit

Veel fruit bevat relatief veel suiker en koolhydraten, behalve koolhydraatarm fruit zoals aardbeien, blauwe bessen en de volgende fruitsoorten bevatten allemaal weinig koolhydraten. Lees hier verder: Koolhydraatarm fruit - Een overzicht van fruit met weinig koolhydraten

low carb recepten