logo mobiel

Koolhydraatarme groenten
Een overzicht van groenten met weinig koolhydraten

Inhoudsopgave van dit artikel:

Waarom koolhydraatarme groenten

Koolhydraatarm eten is gezond en maakt afvallen vele malen makkelijker. Voor een optimale gezondheid is het natuurlijk niet alleen belangrijk om weinig koolhydraten te eten. Je moet ook voldoende gezonde vetten, eiwitten, vitamines en vezels binnen krijgen.

In dit artikel hebben we een lijst voor je gemaakt van koolhydraatarme groenten die goed passen binnen een eetpatroon met weinig koolhydraten. Als je wilt minderen met koolhydraten maar je weet niet precies waar je moet beginnen, kijk dan eens op beginnen met koolhydraatarm eten voor meer informatie over het hoe, wat en waarom van het koolhydraatarm dieet.

Volg je een koolhydraatarme levensstijl, dan geldt de richtlijn dat je 2/3 van de koolhydraten die je dagelijks binnenkrijgt uit groenten haalt.

Groenten die goed in een koolhydraatarm dieet passen

Als je koolhydraatarm eet, kan je gelukkig nog steeds flinke porties groentes eten. Er zijn namelijk veel groentes die maar heel weinig koolhydraten bevatten.

Over het algemeen geldt dat je het beste kunt kiezen voor groentes die boven de grond groeien. Deze bevatten over het algemeen namelijk veel minder koolhydraten. Groentes die in de grond groeien, zoals wortels, aardappels, bieten en knollen zijn vaak rijk aan koolhydraten.

Vezels en groenten

Vezels zijn een unieke soort koolhydraten want ze hebben in je lichaam niet hetzelfde effect als andere koolhydraatvormen. In tegendeel juist, vezels dragen bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel, maar zorgen er ook voor dat je minder snel trek hebt in eten. En dat maakt het afvallen veel makkelijker en leuker.

Een aantal fruitsoorten zijn ook een goede bron van vezels, maar let wel op want fruit bevat vaak ook veel suikers en koolhydraten. Maar gelukkig zijn er ook voldoende soorten koolhydraatarm fruit die wel geschikt zijn. We lopen nu eerst de koolhydraatarme groentes af.

Champignons

Champignons zijn een goede bron van B-vitamines, waaronder foliumzuur, en de mineralen fosfor en kalium. Voeg dus lekker wat champignons toe aan je saus of wokgerecht. Champignons bevatten 0.4 gram koolhydraten per 100 gram.

Champignons 100 gram Champignons
Calorieën 18 kcal
Eiwitten 2.3 gram
Koolhydraten 0.4 gram
Vetten 0.5 gram
Vezels 1.5 gram

Broccoli

Broccoli is ook een echte supergroente. Het bevat indrukwekkend veel vitamine C en K. is broccoli ook rijk aan vitamine A, E en K en de mineralen calcium, ijzer, zink, koper en fosfor. Broccoli eten we meestal gekookt, gestoomd of gewokt, maar je kan deze groente ook rauw eten. Broccoli bevat slechts 0.8 gram koolhydraten per 100 gram.

Broccoli 100 gram Broccoli
Calorieën 27 kcal
Eiwitten 2.9 gram
Koolhydraten 0.8 gram
Vetten 0.7 gram
Vezels 3.1 gram

Spinazie

Spinazie is een supergroente. Het zit bomvol mineralen, vitamine A, C en K en bevat ook veel vezels. Maak de klassieke spinazie à la crème of voeg rauwe spinazie aan je smoothie toe. 100 gram rauwe spinazie bevat 0.9 gram koolhydraten per 100 gram.

Spinazie 100 gram Spinazie
Calorieën 26 kcal
Eiwitten 3,2 gram
Koolhydraten 0,9 gram
Vetten 0.6 gram
Vezels 2,1 gram

Andijvie

Andijvie krijgt niet zoveel aandacht, maar daar mag wel verandering in komen want deze groente is supergezond. Er zit veel vitamine A en C in. Ook is andijvie rijk aan mineralen. Je kan met deze groente veel meer dan alleen stamppotjes maken. Denk bijvoorbeeld aan een Aziatisch wokgerecht met spinazie of een groene smoothie. Andijvie bevat 1.2 gram koolhydraten per 100 gram.

Andijvie 100 gram Andijvie
Calorieën 17 kcal
Eiwitten 1.3 gram
Koolhydraten 1.2 gram
Vetten 0.4 gram
Vezels 1.8 gram

Komkommer

Komkommers zijn rijk aan vitamine K. Ook bevatten ze goede hoeveelheden vitamine C en diverse mineralen. Deze groente is ontzettend makkelijk te gebruiken. Door een salade, als fris extraatje naast je maaltijd of als gezond tussendoortje. Komkommer bevat slechts 1.3 gram koolhydraten per 100 gram.

Komkommer 100 gram Komkommer
Calorieën 13 kcal
Eiwitten 0.7 gram
Koolhydraten 1.3 gram
Vetten 0.4 gram
Vezels 0.6 gram

Avocado

Met avocado kan je alle kanten op. In een salade, smoothie, dip of gezonde baksels. Je krijgt met deze groente veel gezonde vetten en vitamine C, E en K binnen. Avocado bevat slechts 1.8 gram koolhydraten per 100 gram.

Avocado 100 gram Avocado
Calorieën 199 kcal
Eiwitten 1.9 gram
Koolhydraten 1.8 gram
Vetten 19.5 gram
Vezels 4.3 gram

Bleekselderij

Bleekselderij is lekker door een soepje of als koolhydraatarm tussendoortje (lekker met een dip erbij!). Deze groente bevat vitamine C, vitamine K en verschillende mineralen. Bleekselderij bevat slechts 2 gram koolhydraten per 100 gram.

Bleekselderij 100 gram Bleekselderij
Calorieën 14 kcal
Eiwitten 1 gram
Koolhydraten 2 gram
Vetten 0 gram
Vezels 1.1 gram

Tomaten

Ook tomaten bevatten veel vitamine C. Daarnaast zit er redelijk wat vitamine A in. Qua mineralen scoren tomaten goed met kalium. Kalium staat erom bekend te helpen tegen een hoge bloeddruk. Ook bevatten tomaten veel van de krachtige antioxidant lycopeen. Tomaten bevatten 2.9 gram koolhydraten per 100 gram.

Tomaat 100 gram tomaten
Calorieën 20 kcal
Eiwitten 0.7 gram
Koolhydraten 2.9 gram
Vetten 0.4 gram
Vezels 1.3 gram

Bloemkool

Deze typisch Hollandse groente is ook supergezond. Bloemkool is rijk aan vitamine C, vitamine K, kalium en calcium. Ook zit bloemkool vol antioxidanten. Bloemkool bevat slechts 2.9 gram koolhydraten per 100 gram.

Bloemkool 100 gram Bloemkool
Calorieën 25 kcal
Eiwitten 1.9 gram
Koolhydraten 2.9 gram
Vetten 0.2 gram
Vezels 2.2 gram

Asperges

Asperges zitten bomvol vitamines, waaronder vitamine B, C, E en K. Ga je voor de klassieke asperges met ham en ei? Dan zit je qua koolhydraten helemaal goed. Ook ham en ei zijn namelijk laag in koolhydraten. Asperges bevatten slechts 3 gram koolhydraten per 100 gram.

Asperges 100 gram Asperges
Calorieën 19 kcal
Eiwitten 1 gram
Koolhydraten 3 gram
Vetten 0 gram
Vezels 1.7 gram

Paprika

Paprika's zijn erg rijk aan vitamine C. Gele en rode paprika’s scoren hierbij het beste. Ook bevatten ze veel antioxidanten en redelijk wat kalium, foliumzuur, vitamine B6 en vitamine K. Paprika kan je ook aan allerlei sausjes, soepen en salades toevoegen. Ook zijn ze een gezonde koolhydraatarme snack. Paprika bevat 2-5 gram koolhydraten per 100 gram.

100 gr. Paprika Rode Paprika Gele Paprika Groene Paprika
Calorieën 25 kcal 25 kcal 19 kcal
Eiwitten 0.8 gr 0.7 gr 0.8 gr
Koolhydraten 4.3 gr 3.9 gr 2.5 gr
Vetten 0.1 gr 0.2 gr 0.1 gr
Vezels 1.8 gr 2.5 gr 2.5 gr

Courgette

Courgette heeft een zachte smaak waardoor je het in allerlei soepen en sauzen kan verwerken. Ook in een groene smoothie is deze groente prima op zijn plaats. Courgette levert veel mineralen en vitamine A. Ook zit er redelijk wat vitamine C en K in. Courgette bevat 5 gram koolhydraten per 100 gram.

Spinazie 100 gram Courgette
Calorieën 29 kcal
Eiwitten 2 gram
Koolhydraten 5 gram
Vetten 0 gram
Vezels 0,6 gram

Sperziebonen

Sperziebonen lust bijna iedereen wel. Dat komt goed uit. Deze groente is een goede bron van vitamine A, C en K en de mineralen mangaan, calcium, magnesium, ijzer, kalium, zink en fosfor. Sperziebonen bevatten 5 gram koolhydraten per 100 gram.

Sperziebonen 100 gram Sperziebonen
Calorieën 44 kcal
Eiwitten 2 gram
Koolhydraten 5 gram
Vetten 0.4 gram
Vezels 3.6 gram

Spruitjes

Spruitjes zitten bomvol vitamine C en K. Daarnaast zijn ze rijk aan mineralen en antioxidanten. Lust je geen spruitjes? Grote kans dat je gewoon het juiste recept nog niet bent tegengekomen, want ook met deze groente kan je goed variëren. Spruitjes bevatten 5.2 gram koolhydraten per 100 gram.

Spruitjes 100 gram Spruitjes
Calorieën 44 kcal
Eiwitten 2.3 gram
Koolhydraten 5.2 gram
Vetten 0.7 gram
Vezels 4.1 gram

Voor een optimale gezondheid is het natuurlijk niet alléén belangrijk om niet te veel koolhydraten te eten. Je moet ook voldoende groenten en fruit binnenkrijgen want deze zijn rijk aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Helaas bevatten veel fruitsoorten ook relatief veel koolhydraten (suikers) en daardoor zijn grote stukken fruit zeer koolhydraatrijk. Gelukkig is er ook voldoende koolhydraatarm fruit.

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

25 Koolhydraatarme smoothie recepten met groente en fruit
25 Koolhydraatarme smoothie recepten met groente en fruit

Bekijk deze 25 smaakvolle koolhydraatarme smoothie recepten met bereiding tips en nieuwe groente en fruit combinaties. Lees hier verder: 25 koolhydraatarme smoothie recepten met groente en fruit

Gebakken ei met groente en ham
Recept: Gebakken ei met groente en ham

Een eenvoudig koolhydraatarm recept, gebakken ei met groente en ham. Ideaal als snel ontbijt, meenemen als lunch en vele variaties mogelijk met een omelet Lees hier verder: Gebakken ei met groente en ham

Appelpartjes met pindakaas
Recept: Appelpartjes met pindakaas

Dit recept is ideaal als hartig en zoet tussendoortje. Dit receptn met Appalpartjes met pindakaas is koolhydraatbeperkt. Lees hier verder: Appelpartjes met pindakaas

Koolhydraatarm receptNieuw

Gefrituurde garnalen

Bekijk het recept: Gefrituurde garnalen

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met koolhydraatarme gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek lisa kookt koolhydraatarm. Veel succes! Lisa

Lisa's gevulde courgette recept (blz 115)

koolhydraatarme gevulde courgetten met gehakt

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

koolhydraatarm receptenboek

Koolhydraatarme carpaccio (blz 77)

Carpaccio salade

Low-carb chocolademousse (blz 205)

Low carb chocolademousse

Lisa's koolhydraatarm receptenboek

Lisa kookt koolhydraatarm

Koolhydraatarme maaltijdsalade

koolhydraatarme maaltijdsalade

Lisa's koolhydraatarme burger (blz 67 & 211)

koolhydraatarm burger broodje

Koolhydraatarme kaneelbroodjes (blz 194)

kaneelrolletjes

Lisa's koolhydraatarme loempia's (blz 218)

koolhydraatarme loempia's

Koken met Lisa!

Koken met Lisa

Gegrilde courgette met zalm (blz 158)

Gegrilde courgetterolletjes met zalm

Lisa's hartige muffin recept (blz 71)

koolhydraatarme hartige muffins van ei

Koolhydraatarme gehaktballetjes

koolhydraatarme gehaktballetjes
low carb recepten