logo mobiel

Marloes
viel bijna 9 kilo af en heeft nu geen ontstekingen meer aan haar gewrichten én minder migraine

Ik ben bijna 38 jaar en fulltime werkzaam in het onderwijs. Ik woon samen met mijn man en 2 meiden van 8 en 12. Ook hebben wij een lieve hond die ons gezinnetje compleet maakt. Naast leuke dingen doen met mijn gezin, vind ik het heerlijk om foto’s te maken.

marloes voor en na afvallen

Wat voor diëten heb je allemaal geprobeerd en was dit een succes?

Tot mijn eerste zwangerschap had ik nooit problemen met mijn gewicht. In mijn familie (moeders kant) is dit wel anders. Ik bof dat ik daarin meer de bouw van mijn vader heb gekregen. Na de eerste zwangerschap bleven er wel wat kilo’s hangen, maar dat schommelde soms een beetje en ik stoorde mij er nog niet aan. Na de tweede zwangerschap bleven er weer wat kilo’s hangen……mmmm niet fijn. Vanaf dat moment ben ik her en der wat gaan proberen met afvallen. Er ging weer wat af, erbij, eraf….en het jojo effect was ontstaan. Toen de weegschaal 92kg aangaf, was de knop om. Ik had al een tijdje overal wat gevolgd over KHA eten. Ik ben niet iemand van shakes en hierbij kon ik lekker blijven eten. Ook de aanpassingen voor de rest van het gezin waren makkelijk. Meerdere maaltijden maken als je al geen keukenprinses bent is natuurlijk geen optie.

Dus we zijn gewoon begonnen en tot nu toe nog niet gestopt. Hierbij had ik natuurlijk wel hulp van mijn gezin. De meiden verstopten in het begin hun snoepjes zodat ik niet in de verleiding zou komen. Chocolade werd alleen gekocht met nootjes, want dat vind ik als chocoladeverslaafde echt vies. En de boodschappen doen we volgens een lijstje, met een planning voor de hele week. Inmiddels zijn een hoop van deze aanpassingen al niet meer nodig en kan iemand gerust een taartje naast mij eten of een snoepje.

Had je eventuele andere lichamelijke klachten die een oorzaak waren voor jouw overgewicht?

Ik heb in de afgelopen jaren veel lichamelijke klachten gehad die nu veel minder zijn. Dit had niks met overgewicht te maken, maar ik denk dat de verandering in mijn eetpatroon hier wel aan bijgedragen heeft. Ik heb veel minder ontstekingen in mijn gewrichten (ze kunnen geen reuma vaststellen, maar weten ook niet wat het is). Daarnaast is mijn migraine minder geworden.

Waar liep je in jouw leven tegenaan waardoor je bent aangekomen en hoe komt het dat je in die periode te veel en ongezond bent gaan eten?

De zwangerschappen waren een van de grootste oorzaken. Ook was ik dol op snoepjes. Een zakje snoep overleefde de dag dan ook nooit. Kikkertjes, perzikjes en yoghurt snoepjes waren dan de favorieten. Een lekker ijsje na het eten en een chipje in de avond konden ook niet ontbreken. Kortom, er ging teveel verkeerd eten in te grote hoeveelheden naar binnen. De kilo’s slopen er daardoor steeds meer aan.

Wat is de belangrijkste reden dat je koolhydraatarm bent gaan eten?

Ik zag dat ik vooral veel kon eten wat ik ook echt lekker vond. Gewoon boodschappen kon halen in de supermarkt. Mijn ontbijt had weinig verandering nodig en voor de rest moest ik vooral even leren om te kijken naar de koolhydraten.

Hoe heb je Lisa ontdekt? Wanneer ben je gestart met Lisa’s recepten?

Via Facebook kwam ik in aanraking met de pagina van Lisa. Vervolgens een boek besteld en inmiddels alle 3 de boeken in huis. Ik ben nu vanaf april echt goed bezig met de boeken van Lisa, daarvoor heb ik het nog hap snap gedaan. Ik was toen vooral de gerechten aan het ontdekken door ze uit te proberen. Wat vind ik lekker en wat past niet bij mij. Toen ik dat op de rit had, ben ik daadwerkelijk de week gaan plannen en alle maaltijden aan gaan passen.

Hoeveel kilo ben je inmiddels al afgevallen?

De teller staat inmiddels op -8,6kg. Ik heb inmiddels mijn doel behaald van 84kg. Zelf dacht ik dat dat erg lastig zou worden. Nu heb ik mijzelf weer een nieuw doel gesteld, namelijk 80kg. Haal ik dat, is het mooi. Haal ik het niet, is het ook prima. Stiekem hoop ik natuurlijk wel op de ja.

marloes 8 kilo afgevallen

Hoe ziet jouw dag eruit op het gebied van eten? Wat eet je bij het ontbijt, de lunch en het diner?

In de ochtend eet ik vaak iets met ei. Dit kan gebakken of gekookt zijn (ligt een beetje aan de tijd die ik heb). Op school zit ik vast aan de pauzes. Rond 10 uur eet ik dan wat rood fruit. Tussen de middag is het heel verschillend. De ene keer yoghurt of kwark, de andere keer een wrap of iets van de avond ervoor wat over was.

Wat zijn jouw favoriete koolhydraatarme tussendoortjes?

Oh ik dacht eerst gerechten, die kan ik zo noemen. De kipgehakt pizza kan ik namelijk altijd wel eten, dus stiekem ook als snack haha. Maar als tussendoortje pak ik zelf meestal wat kaas, een bifi worstje of een stukje brie. Een ei gaat er zo nu en dan ook nog wel in. Ik heb nog niet echt de tijd genomen om echt tussendoortjes uit de boeken te maken.

Waarom werkt koolhydraatarm eten goed voor jou?

De lichamelijke verbetering heb ik hierboven al vernoemd. Dit is zeker dan ook een positieve ervaring waardoor je het goed kan blijven volhouden. Je weet hoe het was en daar wil je niet weer heen.

Ik denk dat het voor mij goed werkt omdat ik veel dingen kan eten die ik lekker vind. Het tellen van de vetten, eiwitten en koolhydraten over een dag doe ik niet. Ik let vooral op de koolhydraten en zo nu en dan eet ik iets buiten het lijstje. Dit werkt goed voor mij en past dus ook.

In de zomer ga ik op vakantie met een lichaam waarmee ik mij weer prettig voel. Ik ga gewoon met zelfvertrouwen huppelen in mijn bikini over de stranden van Bonaire, hihi. 2 maanden geleden moest ik daar niet aan denken.

Hoe combineer jij koolhydraatarm eten in de praktijk met je werk en andere gezinsleden?

Ik neem een koolhydraatarme maaltijd mee naar mijn werk. Is ook prima om te doen. Soms is het iets wat over is van de avond ervoor, soms een yoghurt met fruit of een wrap met wat lekkers. Thuis eet het gezin in de avond met mij mee. Soms aangepast, aardappels/rijst, maar soms ook gewoon wat ik eet. Vaak vertel ik het niet eens en is het gewoon een nieuw recept. De ochtenden en middagen eten zij gewoon hun eigen ding.

Wat zijn jouw 3 favoriete recepten van Lisa?

Gehaktpizza is gewoon heerlijk en de tweede helft kan ik mooi meenemen naar mijn werk. Gehaktballen in tomatensaus is ook heerlijk en ook makkelijk om weer mee te nemen naar mijn werk. Ik hou van makkelijk ;) Kip stroganoff omdat ik het makkelijk te maken vind en mijn kinderen genieten er ook van.

Wat voor reacties krijg je uit je omgeving?

Heel veel leuke reacties. Vooral op school zien veel ouders het verschil. Ze vragen dan ook hoe of wat ik doe. Dan komen de verhalen over Lisa haar boeken naar voren.

wat zijn dan jouw 3 ultieme tips voor afvallen en koolhydraatarm eten?

Gewoon starten, proeven en genieten van de weegschaal.

Heb je een favoriet product uit Lisa’s webshop?

Erythritol poeder. Dit gebruik ik vaak in gerechten. Ik heb de pasta al wel in huis maar nog niet geprobeerd. Volgens zeggen is hij heerlijk, dus heb nog wat in het vooruitzicht.

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Koolhydraatarme koekjes recepten bereid met amandelmeel en kokosmeel
Koolhydraatarme koekjes recepten bereid met amandelmeel en kokosmeel

Heerlijke koolhydraatarme koekjes bereid met amandelmeel en kokosmeel. Hier vind je allerlei koekjes recepten die laag in koolhydraten zijn, ideaal als gezond tussendoortje. Lees hier verder: Koolhydraatarme koekjes recepten met amandelmeel en kokosmeel

Gebakken ei met groente en ham
Recept: Gebakken ei met groente en ham

Een eenvoudig koolhydraatarm recept, gebakken ei met groente en ham. Ideaal als snel ontbijt, meenemen als lunch en vele variaties mogelijk met een omelet Lees hier verder: Gebakken ei met groente en ham

Gevulde paprika met ei
Recept: Gevulde paprika met ei

Een eenvoudig koolhydraatarm recept, gevulde paprike met ei. Ideaal als snel ontbijt, meenemen als lunch en vele variaties mogelijk door het toevoegen van groenten en kruiden. Lees hier verder: Gevulde paprika met ei

low carb recepten