Koolhydraatarme broodmixen

Inhoudsopgave:

Koolhydraatarme brood vervangers

Wat ik vaak te horen krijg is dat mensen brood missen bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Ik heb daarom goed nieuws voor jullie! Je hoeft niet al het brood te laten staan. Er zijn genoeg manieren om toch van brood te genieten op een verantwoorde manier. Hier vind je bijvoorbeeld recepten van koolhydraatarme brood vervangers zoals psylliumbroodjes, platbrood, kaascrackers, amandelmeel crackers en vele andere lekkere recepten om zelf thuis te maken. Ook staan er maarliefst 25 bakrecepten in ons nieuwe koolhydraatarme boek! Mocht je nou een keer niet zo veel zin hebben om allerlei ingrediënten bij de supermarkt te halen en het zelf te maken, dan heb ik nu een goede tip voor je!

Koolhydraatarme bak mixen van Noets

Een tijdje terug heb ik de lekkere en natuurlijke broodmixen en cakemixen ontdekt van Noets. Dit zijn alternatieve broodmixen op basis van noten, zaden, zemelen en vruchten. Het makkelijke hieraan is, is dat je het niet hoeft te laten rijzen en je hoeft het ook niet te kneden. Het enige wat je nog moet toevoegen is water, boter en eventueel eieren en extra kruiden mocht je dat willen. Ik heb er tot nu toe 3 voor jullie getest en in dit artikel ga ik jullie laten zien hoe je de mixen maakt en wat ik er van vindt.

Waarom Noets?

Veel mensen letten tegenwoordig op hun voeding en willen graag gezonder eten en leven. De producten die Noets verkoopt sluiten hier perfect op aan. De mixen zijn voorzien van weinig koolhydraten en de koolhydraten die ze bevatten zijn complex of vruchtensuikers met bijbehorende vitamines en mineralen. Deze producten geven dus goede energie, onderhouden je darmen door de vezels (vooral bij de vezelmixen) en ondersteund zo ook je bloedsuikerspiegel en spijsvertering. Doordat je bijna niets hoeft te doen, kan het eigenlijk niet mislukken.

Wat zit er in de mixen van Noets?

De mixen van Noets zitten vol vezels en omega 3, is rijk aan antioxidanten en mineralen zoals: zink, ijzer, magnesium, vitaminen en plantaardige eiwitten. Keuze uit koolhydraatarm, kcal-arm of gewoon een gezonder alternatief. Uitsluitend natuurlijke en eerlijke pure ingrediënten.

Groot pluspunt van de vezelmixen is het lage koolhydraatgehalte en hoge aantal vezels, tot 3 keer meer dan volkorenbrood. In Nederland halen veel mensen dagelijks niet de aanbevolen hoeveel vezels, maar met de Noets vezelmix haal je dit gemakkelijk met nog eens weinig koolhydraten! De makers van Noets raden aan om er genoeg bij te drinken, doordat je waarschijnlijk meer vezels binnenkrijgt dan voorheen, kan in het begin een beetje borrelig gevoel geven, dit gaat zeker over.

Vezels vertragen ook nog eens de opname van de resterende koolhydraten enorm, en voorkomen bloedsuikerpieken. Probeer daarom eigenlijk bij alle maaltijden genoeg vezels binnen te krijgen!


Koolhydraatarm brood

Koolhydraatarm brood is ideaal voor als je bezig bent met afvallen en toch wilt genieten van een lekker stukje voedzaam brood. Ook zijn ze goed wanneer je op voeding moet letten in verband met diabetes. Noets heeft een groot aanbod koolhydraatarme broodmixen met verschillende smaken en rijk aan vezels. Zo hebben ze heerlijke mixen voor koolhydraatarm brood met noten en zaden, goji- en cranberrybessen, een oriëntale Noets goreng en de bijzondere 12-kruidenmix uit Marokko. De mixen zijn rijk aan noten, zaden en pitten die je de stoffen geven die je nodig hebt. Je bereidt de mixen voor koolhydraatarm brood eenvoudig zonder kneden en rijzen in slechts 5 minuten werk. Bij Noets kun je een pakket met vezelbroodmixen bestellen, waardoor je korting krijgt, maar je kunt ook alle bakmixen los bestellen, erg handig dus. Deze mixen passen perfect binnen het koolhydraatarm dieet, als je eens een koolhydraatarme vervanger voor brood wilt eten.

Naturel vezelrijk Noets broodmix verpakking

Naturel Vezelbrood

De eerste mix die ik testte was de Naturel Vezelbrood mix. Deze mix bestaat voor 100% uit noten, zaden en zemelen. Geen tarwemeel of ander meel. Hierdoor krijg je geen pieken in je bloedsuiker en is het geschikt binnen het koolhydraatarm dieet aangezien het per 100 gram maar 4,2 gram koolhydraten bevat waarvan maar 0,4 gram suikers en dit zijn allemaal natuurlijke suikers uit de noten, zaden en pitten. Tot nu toe veel belovend dus! Ook zit er geen gist, suiker of andere toevoegingen in deze mix, maar wel boordevol vezels en eiwitten, tot 3 keer meer dan in “normaal” brood, en daarnaast rijk aan omega 3 vetzuren. Hierdoor eet je veel minder van Noets brood dan van normaal brood, maar wel meer goeds binnen krijgt, voor bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet, ketogeen, diabetes of een stabiele bloedsuiker. Als je bang bent om te weinig jodium binnen te krijgen omdat je geen of minder gewoon brood eet, dan kan je heel simpel zelf jozo of bakkerszout gebruiken.

Wat ik ook erg fijn vind is dat er variatie tips op de verpakking en website staan, zoals deze:

‘Daarnaast is het heel makkelijk Noets verder te verrijken door er bv groente, vlees, vis, kruiden, kaas, etc. rauw aan de droge mix toe te voegen en mee te bakken. Kijk gerust even bij tips en recepten voor meer inspiratie. Hierdoor krijgt u een soort maaltijdbrood en kunt u elke keer weer variëren in smaak. Minstens 5 dagen bewaren in de koelkast (niet daar buiten) waarbij de smaak niet achteruit gaat, als ook invriezen, eventueel voorgesneden. Het is aan te raden goed erbij te drinken, maar vooral er van te genieten! Als ontbijt, lunch, cracker, croutons, of uit het broodrooster lekker belegd ’s avonds als lekker hapje!’

vezelrijk-brood

Wat vond ik van Naturel Vezelbrood?

Het is echt eenvoudig om te maken! Je verwarmd de oven, doet de mix in een kom, voegt water, zout en 3 eetlepels olie toe. Daarna doe je het in een bakvorm en zet je het 60 minuten in de oven. Laat even afkoelen en snijd in plakjes. Deze kun je dan vast voorverpakt in je koelkast leggen want dan heb je een kant en klare snack, lunch of ontbijt in huis. Het brood moet wel in de koelkast bewaard worden, zodat het langer houdbaar is.

Ik wist niet goed wat ik van de smaak moest verwachten, maar ik ben aangenaam verrast! Je proeft echt dat het is gemaakt van natuurlijke ingrediënten. De smaak is erg lekker, vooral met een plakje kaas of vleeswaren er op. Ik heb het eigenlijk als boterham gebruikt. Het voordeel: na 1,5 plakje zat ik echt al vol. Terwijl ik normaal wel meer boterhammen moet eten om echt vol te zitten. Ook ben ik echt uren verzadigd geweest door dat ontbijt, terwijl ik normaal gesproken al snel weer trek heb om iets te eten. Ik vond deze broodmix dus erg lekker, makkelijk om te maken en een echte vervanger voor brood. Ook heb je de optie om nog extra groenten of smaakmakers toe te voegen. Zo lijkt mij het leuk om eens een knoflook variant te maken met verse kruiden als peterselie en basilicum. Hier ben ik erg benieuwd naar!

Conclusie Naturel Vezelbrood

Als je eens wat anders wilt proberen en geen zin om een hele tijd in de keuken te staan en allerlei ingrediënten te mixen en af te wegen. Is dit een ideale oplossing, lekker makkelijk, in de oven hoef je er niet naar om te kijken en je hebt een heerlijk koolhydraatarm brood, wat onwijs voedzaam is en goed vult, zodat je er weer tegenaan kunt.

Fruitig Vezelbrood

Deze mix heeft wat weg van appeltaart door de heerlijke kruiden die het bevat. Het is een fris en fruitig brood met 4 heerlijke vruchten en een beetje kaneel van de beste kwaliteit, maar toch beperkt in koolhydraten en rijk aan vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Oh ja, en ook weer net zo makkelijk te maken ook, zonder kneden en/of rijzen in een oven.

fruitig-vezelrijk-brood

Wat vond ik van Fruitig Vezelbrood?

Deze mix was ook erg lekker door de kaneel, vijg en ananaskers. In deze mix zitten wel wat meer koolhydraten in en dat komt doordat er wat gedroogd fruit in zit. Ondanks dat het wat hoger in koolhydraten is dan het Naturel Vezelsbrood is het nog steeds een gezonde optie. Er zit namelijk maar 4,2 gram suiker in en dat zijn geen toegevoegde geraffineerde suiker, maar suikers uit vruchten. Dit zijn nog steeds snelle koolhydraten, maar wel uit een goede bron. Door de vezels zullen deze suikers niet snel worden opgenomen, maar zal de energie langzaam vrijkomen.

Door de toegevoegde vruchten heeft dit brood een zoete smaak, erg lekker bij een kerstontbijt of als gezond tussendoortje! Wederom vult het erg goed, waardoor je niet zo veel plakjes zult eten je en je minder snel weer trek krijt. Ik raad deze dus aan, alleen als je net begint met het koolhydraatarm dieet kun je beter voor de Naturel Vezelbrood kiezen omdat deze lager is in koolhydraten en geen suikers uit vruchten bevat. Ben je al een tijdje bezig of volg je het koolhydraatbeperkt dieet, dan is deze mix super!

Conclusie Fruitig Vezelbrood

Door de toegevoegde vruchten is deze mix wat hoger in koolhydraten, maar dat is niet erg door het hoge vezelgehalte en de goede voedingstoffen die deze mix bevat. Alleen als je net begonnen bent met afvallen kun je beter voor de eerste mix gaan.

Ik ben aangenaam verrast door de zoete smaak, er zijn geen suikers toegevoegd dus puur door het fruit komt dit brood aan zijn zoete smaak. Aanrader als je verantwoord wilt genieten van een zoet brood!

Pimpinella Cakemix met Anijs baobab en Vanille

Een overheerlijke cake met anijs(pimpinella) vanille, baobab en abrikoos en daarom een zeer verrassende smaak! Anijs is verfrissend en verwarmend tegelijk, als ik de verpakking open maak moet ik direct denken aan de warme anijsmelk die ik vroeger als kind wel eens dronk als ik niet kon slapen. De geur is heerlijk en ruik je zelfs al door de verpakking heen! Ook de keuken gaat heerlijk ruiken van deze mix. Tot nu toe veel belovend!

Deze mix is gemaakt van volle melen (havermeel en kikkererwtenmeel) en nog een beetje kokosbloesemsuiker en gedroogde vruchten als rozijnen, abrikoos, baobab. Door de kruiden en specerijen zoals anijszaad, anijspoeder en vanille wordt deze cake erg smakelijk, maar met veel minder Kcal dan een normale cake.

De juiste en pure ingrediënten maken het zo dat een ei en/of boter niet nodig is, maar je kunt het wel toevoegen voor wat extra eiwitten en smeuigheid. Op dezelfde eenvoudige “Noets” manier te maken, zonder kneden, rijzen en lang in de keuken staan. Het enige wat je moet toevoegen is water, beetje olie/boter en een snufje zout.

Pimpinella Cakemix met Anijs baobab en Vanille

Conclusie Pimpinella Cakemix

De smaak en geur van deze cake zijn echt heerlijk, twee dagen lang rook de keuken naar deze anijsachtige cake. Ook de smaak is erg lekker en niet te zoet. Als je op een verantwoorde manier van een cake wilt genieten is deze mix een echte aanrader! Wel is deze wat hoger in koolhydraten en suiker dan de vorige twee mixen. Dit is dus echt een vervanger voor de klasieke cake. Want als je die voedingwaarde gaat vergelijken met deze zie je veel verschil. Wanneer je de richtlijnen volgt van een strikt koolhydraatarm dieet is deze te hoog in koolhydraten. Dat betekent niet dat je deze mix niet kunt gebruiken. Je hebt natuurijk altijd van die dagen dat je wat minder strikt bent, als je jarig bent bijvoorbeeld of als je een leuk feestje organiseert. Dan kun je veel beter deze gezonde cakemix kopen dan een cake(mix) uit de supermarkt.

Pimpinella Cakemix met Anijs baobab en Vanille

Andere mixen van Noets

Ik heb nog een aantal mixen van Noets in huis. Deze ga ik de komende weken maken en dan zal ik dit artikel aanvullen met de andere mixen. De mixen die ik nog ga maken zijn deze:

  • 12 kruiden vezelbrood – Ras el hanout
  • Goreng vezelbrood – Volkoren rijst, pinda, kokos
  • Goji Cranberry vezelbrood – Fruit noten
  • Vruchten stoet – Cake-Brood
  • Kurkuma cake – Vruchten vanille

Hou deze blog dus in de gaten als je benieuwd bent naar de andere mixen!

Geschreven door: Lisa


Bekijk ons koolhydraatarm receptenboek om een idee te krijgen hoe makkelijk afvallen met het koolhydraatarm dieet kan zijn.

Het koolhydraatarm dieet bekijken:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood