logo mobiel

25 redenen waarom afvallen niet lukt met het koolhydraatarm dieet

Inhoudsopgave van dit artikel:

Waarom lukt afvallen niet

Als je in jouw leven op een ander vlak dan gezondheid of afvallen een probleem ervaart, dan onderzoek je eerst wat de oorzaak is van dat probleem. Haal je die oorzaak weg, dan lost het probleem zich meestal vanzelf op.

Als afvallen niet lukt, dan komt dat misschien wel omdat je niet weet wat je verkeerd doet. Je denkt bijvoorbeeld dat je heel gezond en koolhydraatarm eet, maar in werkelijkheid krijg je toch meer calorieën binnen dan je verbandt. Daarentegen kan het ook zo zijn dat afvallen niet lukt omdat je moeite hebt om je eetlust te beheersen en te veel snoept of last van eetbuien hebt. Je weet dan misschien wel wat je moet doen om af te vallen, maar in de praktijk krijg je het toch niet voor elkaar.

Smoesjes en excuusjes waarom afvallen niet lukt

Er kunnen natuurlijk goede en gegronde redenen zijn waarom het afvallen niet lukt. Deze worden verder nog besproken in dit artikel. Maar er zijn ook smoesjes of excuusjes die mensen aan zichelf vertellen waarom het afvallen niet lukt. Hier is een lijstje met zowel redenen als smoesjes die mensen aan zichzelf of hun omgeving vertellen waarom het niet lukt om af te vallen.

  • Ik weet niet hoe ik moet beginnen
  • Ik heb de juiste ingrediënten niet in huis
  • Het kost te veel geld om gezonder te eten
  • Ik heb het te druk en geen tijd om gezond te koken
  • Ik heb al 'gecheat' dus vandaag heeft het geen zin meer
  • Op dit moment komt het niet goed uit want ik ga binnenkort verhuizen, heb een nieuwe baan
  • Na een lange dag werken heb ik geen zin om te koken
  • Ik heb een trage stofwisseling
  • Ik heb dit dieet al eens geprobeerd en werkte maar tijdelijk
  • Ik eet met mijn partner, maar hij lust dit en dat niet
  • Ik word snel dik
  • Na het weekend ga ik echt beginnen
  • Ik ben allergisch voor
  • Ik verlies snel de motivatie
  • Ik vind de groenten niet lekker
  • Ik ben snel moe
  • Ik vind sporten niet leuk
  • Ik eet al gezond

"Wie wil afvallen en gezonder wil leven zoekt een mogelijkheid. Wie dat niet wil, zoekt een excuus."

Gewoon meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt

In de basis is afvallen makkelijk, maar in de praktijk voor veel mensen toch erg moeilijk. Soms hoor je mensen, die zelf vaak slank zijn en niet snel aankomen, een van de volgende dingen zeggen:

“Afvallen is heel makkelijk, gewoon meer calorieën verbranden dan je consumeert.

energiebalans energieconsumptie en energieverbruik

Of een andere veelgehoorde opermerking is:

“Stop minder eten in je mond en je lichaam doet de rest”

Percentage overgewicht Nederland

Het feit is dat meer dan de helft van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht heeft (BMI hoger dan 25). We kunnen dus gerust stellen dat afvallen en een gezond gewicht behouden in de praktijk helemaal niet zo simpel is. Maar waarom krijgen dan zoveel mensen last van overgewicht?

Waarom krijgen zoveel mensen overgewicht

De simpele verklaring is dat overgewicht ontstaat door méér calorieën te consumeren dan te verbranden. Een belangrijke oorzaak waarom mensen meer eten dan ze nodig hebben kan gevonden worden in hun eetpatroon. Wij zien keer op keer terug dat mensen met overgewicht jarenlang een eetpatroon hebben gehad met veel te veel koolhydraten en suikers en te weinig eiwitten, vezels en gezonde vetten. Daarnaast hebben veel mensen een zittend beroep achter een bureau en bewegen ze te weinig.

“Meer dan de helft van alle Nederlanders heeft overgewicht en de gemeenschappelijke deler in hun eetpatroon is dat ze dagelijks veel producten eten en drinken die vol zitten met koolhydraten en suikers.“

/

De koolhydraten afvallen relatie

We weten nu dus WAT het probleem is in het eetpatroon van veel mensen met overgewicht: te veel koolhydraten en suikers en te weinig eiwitten en gezonde vetten.

“Misschien denk je nu, hoezo zijn koolhydraten het probleem?! Het enige wat telt bij afvallen is toch mijn energiebalans (calorieën verbrand vs calorieeën geconsumeerd)? Ik kan per slot van rekening ook afvallen als ik al mijn calorieën uit koolhydraten haal, toch?”

Dat Klopt, de energiebalans is leidend bij het afvallen! MAAR, de energiebalans geeft geen verklaring voor WAAROM mensen week in week uit meer eten dan ze nodig hebben. Daarvoor moeten we wat preciezer kijken naar de samenstelling van hun eetpatroon en fysieke activiteit. Zoals eerder gezegd, zien we keer op keer terug dat mensen met overgewicht jarenlang een eetpatroon hebben gehad dat voor het grootste deel uit koolhydraten bestond.

Te veel koolhydraten

De vraag is WAAROM mensen dan veel te veel koolhydraten consumeren. Voor een antwoord hierop, moeten we ingaan op de werking van koolhydraten en wat er in het lichaam gebeurt na de consumptie van koolhydraten. Dat doen we aan de hand van de volgende afbeelding.

bloedsuiker achtbaan
  1. Maaltijd met veel koolhydraten
  2. Bij de vertering worden de koolhydraten worden omgezet in bloedsuiker (=glucose). De bloedsuikerspiegel stijgt en je krijgt veel energie
  3. Lichaam maakt het hormoon insuline aan en de bloedsuikerspiegel daalt
  4. Je ervaart een dip in energieniveau en daardoor krijg je weer honger
  5. De makkelijkste optie is om weer een koolhydraatrijke snack te eten om je energieniveau op te krikken en weer een piek in energie te ervaren.
  6. Het lichaam gaat weer insuline aanmaken om de bloedsuikers te verwerken
  7. Je ervaart een crash en dezelfde cyclus begint weer opnieuw bij stap 1.

Overgewicht en vetopslag ontstaat wanneer de glucose in het bloed wordt verwerkt door de insuline die deze overbodige energie gaat opslaan als vetreserves.

Gevolgen schommelende bloedsuikerspiegel

Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt bij veel mensen voor overgewicht en vetopslag. Maar dat is niet de enige reden waarom een stabiele bloedsuikerspiegel gewenst is. Een bloedsuikerspiegel die te veel op en neer gaat kan op termijn leiden tot:

  • Koolhydraten en suiker verslaving
  • Onregelmatig energieniveau en onrustig gevoel
  • Wisselvallige hongergevoelens
  • Minder concentratievermogen
  • Insulineresistentie
  • Verhoogde kans op het krijgen van diabetes (suikerziekte) en hart-en vaatziekten

Conclusie afvallen lukt niet

Mensen met langdurig overgewicht hebben hun eetgedrag en drang naar eten (snacktrek en hongergevoelens) niet voldoende onder controle. Dit over-eten komt o.a. door de werking van koolhydraten die zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel waardoor het energieniveau inkakt en je weer opnieuw koolhydraten nodig hebt om je weer energiek te voelen. Dit is een vicieuze cirkel di je kunt doorbreken als je een koolhydraatarm i.p.v. koolhydraatrijk eetpatroon volgt. Dan ben je sneller verzadigd, eet je minder en schakelt je lichaam over op vetverbranding in plaats van koolhydraatverbranding. Dan worden de vetreserves sneller aangesproken en ga je overtollige kilo’s kwijtraken.

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

Koolhydraatarme milkshake
Recept: Koolhydraatarme milkshake

Deze koolhydraatarme milkshake met amandelmelk, framboze, bosbessen en aardbeienis ontzettend lekker en gezond om de dag mee te beginnen. Lees hier verder: Koolhydraatarme milkshake

Tonijnsalade
Recept: Tonijnsalade

Deze heerlijke tonijn salade is rijk aan eiwitten en koolhydraatarm. Ideaal dus bij het minderen met koolhydraten. Lees hier verder: Tonijnsalade

Gevulde courgette met paprika en gehakt
Recept: Gevulde courgette met paprika en gehakt

Dit eenvoudige koolhydraatarme recept bevat gehakt, paprika, ui, knoflook en andere ingredi¨nten. Dit is een voedzame en snelle maaltijd en vult goed! Lees hier verder: Gevulde courgette met gehakt

Koolhydraatarm receptNieuw

garnalen curry

Bekijk het recept: Garnalen curry

Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

Lisa Tennebroek kookt koolhydraatarm

Welkom op koolhydraatarmdieet.nl!

Ik ben deze website begonnen om mensen te inspireren gezond én koolhydraatarm te eten. Na jarenlang experimenteren met koolhydraatarme gerechten heb ik zelf een uitgebreid koolhydraatarm dieet opgesteld gebaseerd op mijn boek lisa kookt koolhydraatarm. Veel succes! Lisa

Lisa's gevulde courgette recept (blz 115)

koolhydraatarme gevulde courgetten met gehakt

Alles over Zoetstoffen Nieuw Artikel!

zoetstoffen

Koolhydraatarme maaltijdsalade

koolhydraatarme maaltijdsalade

Lisa's Koolhydraatarm kookboek 1

Koolhydraatarm kookboek Lisa kookt koolhydraatarm 1

Lisa's Koolhydraatarm kookboek 2

Koolhydraatarm kookboek Lisa kookt koolhydraatarm 2

Lisa's Koolhydraatarm kookboek 3

Koolhydraatarm receptenboek Lisa kookt koolhydraatarm 3

Low-carb chocolademousse (blz 205)

Low carb chocolademousse

Recept uit Lisa kookt koolhydraatarm 1

koolhydraatarm receptenboek

Lisa's koolhydraatarme burger (blz 67 & 211)

koolhydraatarm burger broodje

Koolhydraatarme kaneelbroodjes (blz 194)

kaneelrolletjes

Lisa's koolhydraatarme loempia's (blz 218)

koolhydraatarme loempia's

Koken met Lisa!

Koken met Lisa

Gegrilde courgette met zalm (blz 158)

Gegrilde courgetterolletjes met zalm

Lisa's hartige muffin recept (blz 71)

koolhydraatarme hartige muffins van ei

Koolhydraatarme gehaktballetjes

koolhydraatarme gehaktballetjes
low carb recepten