Veelgestelde vragen over het koolhydraatarm dieet

Van mensen die willen beginnen met het koolhydraatarm dieet


  1. Wat is het koolhydraatarm dieet?
  2. Is het wel goed als ik meer vetten binnenkrijg als ik wil afvallen?
  3. Is het koolhydraatarm dieet geschikt om voor langere tijd te volgen?
  4. Kan ik snel afvallen met het koolhydraatarm dieet?
  5. Wat is de energiebalans?

Wat is het koolhydraatarm dieet?

Het koolhydraatarm dieet is zoals de naam zelf beschrijft een dieet waarbij je maar een minimale hoeveelheid koolhydraten binnenkrijgt. Je eetpatroon is 'arm' in koolhydraten. Wat je mindert in koolhydraten vul je deels aan met voedingvezels, eiwitten en (gezonde) vetten.

Is het wel goed als ik meer vetten binnenkrijg als ik wil afvallen?

In het koolhydraatarm dieet worden koolhydraten voornamelijk vervangen door een toename in vezels, eiwitten en vetten.

Een van de meestgemaakte (denk)fouten bij mensen die beginnen met afvallen is dat ze denken dat vetten per definitie slecht zijn. Veel vetten zoals omega 3, omega 6 en omega 9 vetten zijn juist gezond. Wat sowieso goed is om te weten is dat vetten net zoals koolhydraten voornamelijk fungeren als brandstof voor ons lichaam net zoals de benzine voor een auto. Bij de verbranding van vet levert 1 gram vet 9 kilo calorien op terwijl koolhydraten en eiwitten 4 kcal energie leveren per gram. Daarnaast zijn veel vitaminen zoals A, D en E vetoplosbaar. Dat betekent dus dat vetten ervoor zorgen dat vitaminen opgenomen kunnen worden in de darmen. Daarnaast heeft het lichaam ook essentiele vetzuren nodig zoals linolzuut omdat het lichaam dat niet zelf kan aanmaken en dus uit voeding zoals vis en noten moet halen.

Is het koolhydraatarm dieet geschikt om voor langere tijd te volgen?

Het is bekend dat sommige dieten (onder andere het ziekenhuis dieet, cambridge dieet, detox dieet, en dukan dieet) niet gezond zijn om voor een langere tijd te volgen. Op lange termijn kunnen structurele tekorten aan vitaminen, mineralen of vetten ontstaan.

Ja, het koolhydraatarm dieet leent zich goed voor de lange termijn. Het is goed mogelijk om een gevarieerd voedingspatroon aan te houden met weinig koolhydraten. Je kunt een levensstijl opbouwen waarbij je de koolhydraatinname beperkt tot een hoeveelheid die goed bij jou past. In het begin als je wilt gaan afvallen, is het verstandig om onze voedingschema’s te volgen en bij een hongergevoel te kiezen voor een koolhydraatarme snack. Als je voldoende bent afgevallen en je een lichaamsgewicht en omvang hebt bereikt waar je zelf tevreden mee bent, dan is het van belang om dat gewicht te behouden. Tegen die tijd zul je zelf goed weten wat wel en niet voor jou werkt en hoeveel koolhydraten per dag voor jou goed werkt.

Kan ik snel afvallen met het koolhydraatarm dieet?

Ja, met het koolhydraatarm dieet kun je snel afvallen. In de eerste weken van een dieet verliezen vaak snel kilo’s in lichaamsgewicht. Maar dat is meestal vocht en niet het overtollige vet waar je zo graag vanaf wilt. Na enkele weken kom je erachter dat het rappe tempo waarmee je in de eerste weken afviel afneemt en het afvallen gaat een stuk trager. Zoals we al eerder hebben uitgelegd, haalt het lichaam de benodigde energie eerst uit koolhydraten die opgeslagen zijn in het bloed, spieren en lever. Daarna wordt energie gehaald uit eiwittten en vetreserves. Bij deze lichaamsprocessen komt water vrij en bij het begin van de meeste dieten verlies je dit water in de vorm van zweet, meer urine (plassen) en ademhaling. Dus, snel afvallen is met praktisch elk dieet mogelijk. Kies voor een dieet waar je jouw levensstijl van kunt maken en het koolhydraatarm dieet is wat dat betreft zeker geschikt.

Wat is de energiebalans?

Afvallen wordt vooral bepaald door de verhouding tussen calorie-inname en calorieverbruik. Waarbij je het woord calorie kunt vervangen door energie. Dus hoe meer energie in de vorm van eten en drinken je binnenkrijgt, des te meer je moet verbranden om op gewicht te blijven of zelfs af te vallen. De balans tussen energieverbuik en energie inname is de energiebalans en die bepaalt op de lange termijn uiteindelijk of je afvalt of aankomt.


U krijgt een goed beeld van het koolhydraatarm dieet op de koolhydraatarm dieet pagina


Het koolhydraatarm dieet bekijken:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood