logo mobiel
Locatie: Home | Kennisbank | Vitamines

Vitaminen

Door: Lisa

Vitaminen zijn micronutriënten net als mineralen en leveren in tegenstelling tot macroutriënten geen energie (brandstof). Omdat je vitaminen niet zo snel verbruikt, heb je ze dagelijks maar in kleine hoeveelheden nodig, vandaar dat het micronutriënten genoemnd wordt. Ze zijn echter onmisbaar voor een gezond lichaam en voor de groei en ontwikkeling daarvan.

Er worden 13 verschillende vitamines onderscheiden. Dat zijn vitamine A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B. Namelijk thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), B6, biotine (B8), foliumzuur (B11) en B12. In welke hoeveelheden het lichaam deze vitamines nodig heeft kan per omstandigheid verschillen, zoals in de puberteit of tijdens een zwangerschap.

Ga hier terug naar de kennisbank

Interessante artikelen voor een koolhydraatarme levensstijl:

De energiebalans vormt de basis van het afvallen
De energiebalans vormt de basis van het afvallen

De energiebalans vormt de basis van het afvallen. Zorg dat jouw energie inname lager is dan je energieverbruik en dan val je af. Lees alles over de energiebalans. Lees hier verder: De energiebalans is cruciaal bij het afvallen én het aankomen

koolhydraatarme mini gebakjes
Recept: koolhydraatarme mini gebakjes

Koolhydraatarme mini gebakjes zonder suiker en met amandelmeel. Heel leuk voor op een verjaardag of feestje. Lees hier verder: koolhydraatarme mini gebakjes

Bewust omgaan met koolhydraten
Bewust omgaan met koolhydraten

Alle koolhydraten worden omgezet tot glucose, een brandstof voor het lichaam. Leer je lichaam om vet te verbranden in plaats van koolhydraten. Lees hier verder: Bewust omgaan met carbs - hoe doe jij dat?

Meer waardevolle informatie ontvangen?

Ontvang nu de laatste updates over het koolhydraatarm dieet in je mailbox.

Socials - Like ons!

low carb recepten