Zijn koolhydraten slecht tijdens het afvallen?


Hoewel koolhydraten onmisbaar zijn voor onze gezondheid, zijn er bepaalde koolhydraten die geen voedingswaarde hebben en schadelijk zijn als ze op lange termijn regelmatig met grote hoeveelheden worden gegeten. De zogenaamde snelle- en bewerkte koolhydraten zorgen onder andere voor het groeiende probleem van zwaarlijvigheid.

afvallen

Het probleem begon toen we ons voedsel gingen bewerken om het mooier en langer houdbaar te maken. De vezels en voedingsstoffen werden uit het meel gehaald zodat het meel mooi wit bleef en langer houdbaar werd. Ook werden bij het bewerken magnesium, zink en chroom uit het meel gehaald en deze voedingsstoffen werden ook uit suiker gehaald waardoor het egaler (witter) van kleur is en langer houdbaar is. Deze mineralen heeft je lichaam juist nodig om koolhydraten (suikers) te verwerken. Daarnaast werd het gehalte vitamine B1, B2, B3 en calcium en ijzer drastisch verlaagd. Dit maakt het qua voedingswaarde overbodig, wit meel en suiker bestaat tegenwoordig dus uit ‘lege’ calorieën. Je lijf kan deze snel en eenvoudig afbreken waardoor ze erg snel als glucose in je bloed terecht komen en daar de insuline- en bloedsuikerspiegel verhogen.

Geraffineerde koolhydraten

In de onderstaande lijst vindt u producten die geraffineerde koolhydraten bevatten en die u dus beter helemaal kunt schrappen tijdens een koolhydraatarm dieet.

  • Witbrood en andere broodproducten (koolhydraatarm brood kan met mate gegeten worden, liever pas na een tijdje)
  • Witte rijst/pasta
  • Snoep en koekjes
  • Chips en borrelnootjes
  • Chocolade
  • Geraffineerde suiker
  • Prik limonade en andere frisdranken met suiker
  • Vruchtensappen uit pak
  • Magarine
  • Fruit uit blik
  • Bewerkt vlees zoals hamburgers en worstjes (let altijd goed op de ingrediëntenlijst als je deze producten koopt)
  • Ontbijtgranen die suiker bevatten zoals cornflakes, cruesli en muesli (je kunt eenvoudig zelf granola maken)
  • Gezoete yoghurt producten
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Pakjes saus/jus
  • Afhaal maaltijden (chinees, kebab, pizza, friet)

Koolhydraten, glucose en insuline

Alle koolhydraten worden in je darmen omgezet tot glucose, glucose komt dan in het bloed als en dat levert brandstof voor je lichaam. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat de glucose wordt verplaatst van de bloedbaan naar je cellen. Hoe meer glucose er in je bloed zit, hoe meer insuline je lichaam moet aanmaken. Te veel glucose in je bloed is gevaarlijk, het is dus belangrijk dat je lichaam glucose snel uit je bloedbaan naar je cellen verplaatst. Te veel en te vaak hoge glucose waarden in het bloed hangt weer sterk samen met overgewicht en diabetes. Kijk daarom eens op deze pagina als je wilt afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Glucagon

Als het bloedsuiker gehalte onder een bepaalde grens komt, maakt je lichaam glucagon aan. Daardoor stijgt je boedsuikergehalte weer tot een normaal niveau. In onze maatschappij zit er bij te veel mensen te veel glucose in de bloedstroom. Een teveel aan glucose wordt dan door insuline omgezet naar vet. Onze lichaamscellen kunnen zo overspoeld raken met insuline dat ze er niet meer op reageren en daardoor gaat je lichaam steeds meer insuline produceren om maar te proberen om energie naar de cellen te krijgen. Dit noemen we insulineresistentie. Daarom is het ook zo belangrijk om voedingsmiddelen met een lage glycemische index te eten.

De volgende symptomen kunnen wijzen op een labiele bloedsuikerspiegel

  • Trek in voeding die rijk is aan koolhydraten
  • Na het eten van koolhydraten een opgeblazen gevoel, soms duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Constant honger gevoel
  • Stemmingswisselingen
  • Geestelijke vermoeidheid en moeite om goed te functioneren
  • Voortdurend jo-jo-effecten met diëten

Koolhydraten en vezels

De meeste producten met koolhydraten bevatten vezels. Als je dit dieet gaat volgen zul je waarschijnlijk minder vezels binnenkrijgen dan normaal gesproken. Terwijl vezels wel van belang zijn voor een goede gezondheid. Niet alleen geven vezels ons een verzadigd gevoel, ze zorgen ook voor een soepele stoelgang. Wanneer je minde rkoolhydraten gaat eten, krijg je dus ook minder vezels binnen. Het is belangrijk dat je hier op let en dit aanvult met extra groente en vezelrijke producten zoals psyllium vezels bijvoorbeeld. Er wordt namelijk aangeraden om iedere dag 25 gram vezels te eten. Als je meer informatie wilt lezen over vezels en het koolhydraatarm dieet, lees dan eens dit artikel.

Voeding tijdens het koolhydraatarm dieet

Tijdens het koolhydraatarm dieet zal je voeding voornamelijk bestaan uit vetten en eiwitten. Ongeveer 65% van je calorie inname zal uit vetten moeten komen en ongeveer 30% uit eiwitten. de overgie 5% kan je nog steeds uit koolhydraten halen. Aangezien groentes ook koolhydraten bevatten en je deze natuurlijk wel moet blijven eten. In de begin fase zal dit maximaal 50 gram koolhydraten per dag zijn. Het is erg belangirjk om groenten te blijven eten. De koolhydraten uit groenten hebben geen invloed op je dieet omdat ze ook veel vezels bevatten en andere gezonde voedingsstoffen die absoluut nodig hebt. Maak je daar dus geen zorgen over, groenten zijn super gezond en die kun je onbeperkt blijven eten.

Wat kun je goed eten tijdens het dieet

  • (Vette) vis soorten (makreel, zalm, haring etc.)
  • (Vette) vlees soorten (Bacon, rundvlees, lamsvlees, kip, kalkoen etc.)
  • Groenten kun je onbeperkt eten
  • Fruit moet je mee uitkijken, te veel is niet goed vanwege het hoge aantal koolhydraten. Bosvruchten kun je wel eten, andere fruitsoorten met mate

In het begin zal het even puzzelen zijn hoe je moet gaan eten. Er zijn minder producten om uit te kiezen dus kan het even lastig zijn. Na verloop van tijd wordt je hier echter super handig in en zal het kiezen van gezonde voeding vanzelf gaan. Als je de verhoudingen van de macronutriënten goed verdeeld zal je niet veel op je calorieën hoeven te letten. Je zult namelijk merken dat je meer verzadigd bent door het eten van meer vetten en eiwitten.


U krijgt een goed beeld van het koolhydraatarm dieet op de koolhydraatarm dieet pagina


Het koolhydraatarm dieet bekijken:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood