Let op de glycemische Index!

Woensdag, 20 September 2017


De glycemische index geeft aan hoe snel de koolhydraatsoort door het lichaam wordt verteerd en wordt omgezet in glucose. Hoe lager de glycemische index van een voedingsmiddel, hoe langzamer het wordt omgezet in glucose. Alle koolhydraten hebben een bepaalde(hoog, laag of gemiddelde) waarde in de glycemische index. Voedsel met een hoge glycemische index heeft snel effect op de bloedsuikerspiegel. Maar wat betekent dit nou allemaal?

afvallen

Ons lichaam heeft elke dag opnieuw energie nodig om te blijven leven, om te bewegen, om na te kunnen denken, en om goed te blijven functioneren. Deze energie halen we uit onze voeding. Stel je eet een boterham met hagelslag, dan zet het lichaam die boterham uiteindelijk om in glucose(energie voor het lichaam). Het gaat via het bloed naar alle cellen in je lijf waar het wordt opgeslagen voor gebruik.

Hoe kom ik dan aan?

Als het omzetten van eten en drinken naar glucose te snel gaat dan komt er dus te veel gluscose in je bloed en stijgt je bloedsuikerspiegel. Het lichaam kan hiermee omgaan door het hormoon insuline aan te maken. Deze brengt het suikerniveau in je bloed weer in balans door de suiker uit het bloed te halen en door te geven aan al de cellen in je lichaam. Daar wordt het opgeslagen als vet. Dus de aanmaak van insuline zorgt indirect voor de opslag van vet als de energie in je bloed niet wordt verbruikt.

Waarom val ik niet af?

Veel mensen die af willen vallen stellen zich de vraag: waarom val ik niet af? Dat komt omdat je lichaam te vaak insuline aan moet maken om je bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. En dit komt weer doordat je te vaak koolhydraten eet die snel worden omgezet in glucose. Dus om af te vallen moet je voedingsmiddelen eten die langzaam verteerd worden en langzaam energie afgeven, zodat je een constante bloedsuikerspiegel hebt en je lichaam niet telkens een piek ervaart in de insuline productie.

De cirkel is rond

Je weet nu dat je voedingsmiddelen moet vermijden die snel energie afgeven. Dit zijn voedingsmiddelen met een hoge glycemische Index. Voedingsmiddelen met een lage glycemische Index zijn juist goed tijdens het afvallen! Ben hiervan bewust en zorg dat je een dieet volgt waarbij je zoveel mogelijk de snelle koolhydraten(hoge GI) vermijdt.

Groenten en Fruit

Als u meer groente en fruit een met een lage glycemische index zal u niet alleen gewicht verliezen maar ook uw algehele gezondheid zal verbeteren. Groente en fruit met een lage glycemische index zijn niet alleen gezonder, ze zitten ook vol met super gezonde fytonutriënten. Dit zijn plantaardige voedingsstofjes, die u op allerlei manieren kunnen beschermen tegen ziekten en vol zitten met vitaminen en mineralen.

Groenten met een lage glycemische index:

  • Andijvie
  • Asperges
  • Bleekselderij
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Komkommer
  • Kool
  • Kropsla
  • Radijs
  • Spinazie
  • Taugé
  • Waterkers

Groenten met een gemiddelde glycemische index:

  • Aubergines
  • Bieslook
  • Bladgroenten
  • Boerenkool
  • Doperwten
  • Paprika’s
  • Peterselie
  • Prei
  • Rapen
  • Snijbonen
  • Spaanse peper
  • Spruitjes
  • Uien

Groenten met een hoge glycemische index:

  • Aardappels
  • Artisjokken
  • Gedroogde bonen
  • Maïs
  • Pastinaak
  • Pompoen
  • Wortels
  • Zoete aardappels

Fruit met een lage glycemische index:

  • Rabarber
  • Watermeloen

Fruit met een gemiddelde GI (niet uit blik):

  • Aardbeien
  • Appels
  • Abrikozen
  • Bananen
  • Citroen
  • Cranberry’s
  • Frambozen
  • Grapefruit
  • Guave
  • Kersen
  • Kiwi
  • Limoen
  • Mandarijnen
  • Perziken
  • Pruimen
  • Sinaasappels

Fruit met een hoge glycemische index:

  • Ananas
  • Bosbessen
  • Druiven
  • Gedroogd fruit
  • Granaatappels
  • Mango’s
  • Peren
  • Vijgen

Wil je ons complete koolhydraatarme dieetplan ontvangen? Vul dan nu je naam en e-mailadres in:


Het koolhydraatarmdieet dieetplan:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood