Wat is de energiebalans?

Woensdag, 20 September 2017


Vrijwel alles wat je binnenkrijgt aan eten en drinken, bevat energie (Kcal). Je energiebalans is in balans als je evenveel energie verbruikt als de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt. Je komt dan niet aan en je valt niet af, je blijft dus op hetzelfde lichaamsgewicht. Wanneer de energiebalans uit balans is, kom je aan of val je af. Wanneer je structureel meer energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, dan kom je aan. Dit kan heel geleidelijk gaan en kan zelfs jaren duren, maar langzaam kom je aan als je energieverbruik structureel minder is dan jouw energie inname.

afvallen

Als je wilt afvallen, is het belangrijk dat je een negatieve energiebalans creëert. Dit betekent dus dat je meer energie verbruikt, dan de hoeveelheid energie in het eten en drinken die jij binnenkrijgt. Bij een negatieve energiebalans heeft je lichaam niet langer genoeg aan de energie die het haalt uit eten en drinken en moet daarom vetreserves gaan aanspreken, zo behaal je resultaten wanneer je wilt afvallen. De eneriebalans kan dus in balans zijn, dan blijf je op hetzelfde gewicht en val je niet af. Maar de energiebalans kan ook positief zijn, je krijgt dan meer energie binnen dan dat je verbruikt en het gevolg is dat je aankomt. Daar tegenover staat dat je energiebalans ook negatief kan zijn, je verbruikt dan meer energie dan je binnenkrijgt en het gevolg is afvallen.

Energiebehoefte

De energiebehoefte is de hoeveelheid energie die jij iedere dag nodig hebt. Hoe groot die energiebehoefte is, is voor iedereen weer anders. De een sport veel terwijl de ander 's avonds lekker op de bank hangt, de een gaat op de fiets naar het werk terwijl de ander met de auto gaat. Niet alleen fysieke activiteiten tellen mee bij het energieverbruik, de energie die nodig is voor het verteren van voedsel telt ook mee, net zoals je energieverbuik tijdens je rustmetabolisme. De exacte hoeveelheid energie die iemand nodig heeft, hangt af van allerlei factoren:

  • Hoeveel iemand dagelijks beweegt
  • Of je een man of vrouw bent
  • Hoe oud je bent
  • Hoe lang je bent
  • Hoe groot je spiermassa is
  • Wat je vetpercentage is
  • Hoeveel je eet en wat je eet

Wil je weten wat jouw energiebehoefte is? Stuur ons een berichtje

Rust metabolisme

Het rustmetabolisme is de hoeveelheid energie die jouw lichaam iedere dag nodig heeft om alle lichamelijke processen normaal te laten verlopen. Dit gaat automatisch, zonder dat je er bij na hoeft te denken en zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan ademhalen, je hartslag, groeien van haar en nagels, aanmaak en afbraak van nieuwe lichaamscellen, maar ook het regelen van je lichaamstemperatuur, nadenken en het goed functioneren van verschillende organen. Het zijn processen die jij automatisch door je lichaam worden geregeld en die dus ook tijdens je slaap goed gaan terwijl je er niet bewust van bent. Tijdens de slaap ben je niet bewust van je ademhaling, maar je lichaam regelt toch dat je in leven blijft. Natuurlijk zijn er nog veel meer lichamelijke processen waar energie voor nodig is. Ongeveer 75% van alle energie die we binnenkrijgen wordt gebruikt voor het rust metabolisme, dit is vast meer dan je dacht. Vaak denken mensen dat je alleen energie verbruikt bij sport of beweging, maar het normaal laten functioneren van jouw lijf kost ook energie.

Spijsvertering (metabolisme)

Naast het rustmetabolisme, kost het verteren van voedsel ook energie, dit is ongeveer 10% van het aantal calorieën dat we binnenkrijgen. Dit wordt ook wel de spijsvertering genoemd. Het kost ons lichaam energie om al het voedsel af te breken, te verwerken en op te nemen. Hoeveel energie het kost om een bepaald voedingsmiddel af te breken, verschilt onderling. Zo zijn snelle (eenvoudige) koolhydraten makkelijk voor het lichaam om af te breken, vetten afbreken kost al wat meer energie en eiwitten afbreken kost het lichaam relatief veel energie. Daarnaast kost het ook energie om te kauwen, te slikken, aanmaak van speeksel en enzymen, maar ook de aanmaak van verschillende maagsappen. Alle calorieën samen die je gebruikt voor het verteren van voedsel heet thermogenese.

Fysieke activiteiten

Niet alleen met sporten verbrand je calorieën, maar ook met alle kleine bewegingen. Denk aan je hand opsteken, gapen, krabben of typen op een toetsenbord, het kost allemaal energie. Natuurlijk niet zo veel energie als zware lichamelijke activiteiten, zoals sporten, fitness, zwaar tillen, houthakken of zware beroepen.

Bewegen verhoogt dus het energie verbruik, hierdoor krijg je sneller een negatieve energiebalans, waardoor je uiteindelijk gewicht zult verliezen. Dagelijkse beweging kost ons ongeveer 15% van het totale aantal calorieën dat we binnenkrijgen, wanneer je veel sport of een zwaar beroep hebt, is dit soms nog meer. Je hebt zelf invloed op de fysieke activiteiten, door lichaamsbeweging verbrand je direct calorieën. Je hoeft niet meteen uren in de sportschool door te brengen, je kunt ook rustig gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Daarnaast kosten huishoudelijke klusjes ook veel energie, zoals stofzuigen, dweilen, poetsen en opruimen. Dan ben je meteen lekker nuttig bezig!

Aankomen en afvallen, hoe krijg ik zelf invloed op de energie balans?

Wanneer je in gewicht aankomt of afvalt, komt dit doordat je energiebalans positief of negatief is. Je hebt hier zelf invloed op door anders te eten, maar ook minder te eten zodat je minder calorieën binnenkrijgt. Je kunt ook je energie verbruik verhogen door meer te bewegen en te gaan sporten, je gebruikt dan meer energie waardoor je sneller een negatieve energiebalans zult krijgen.

Het is belangrijk om te weten dat jij zelf invloed hebt op je energiebalans. Je kunt je energie verbruik verhogen, door meer te bewegen en te sporten. Tegelijkertijd kun je jouw energie inname verlagen door anders te eten, denk aan de verhouding van de macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten), maar ook door per dag minder calorieën binnen te krijgen. Begin eens met het bijhouden van het aantal calorieën wat je daadwerkelijk binnenkrijgt op een dag. Veel mensen denken goed bezig te zijn en minder calorieën tot zich te nemen, maar is dat ook zo?

Wil je ons complete koolhydraatarme dieetplan ontvangen?
Vul dan nu je naam en e-mailadres in:


Het koolhydraatarmdieet dieetplan:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood