Zijn Koolhydraten slecht tijdens het afvallen?


Hoewel koolhydraten onmisbaar zijn voor onze gezondheid, zijn er bepaalde koolhydraten die geen voedingswaarde hebben en schadelijk zijn als ze op lange termijn regelmatig met grote hoeveelheden worden gegeten. De zogenaamde geraffineerde koolhydraten zorgen bijvoorbeeld voor het groeiende probleem van zwaarlijvigheid.

afvallen

Het probleem begon toen we ons voedsel gingen bewerken om het mooier en langer houdbaar te maken. De vezels en voedingsstoffen werden uit het meel gehaald zodat het mooi wit bleef. Ook werden bij het bewerken magnesium, zink en chroom uit het meel en suiker verwijderd, deze mineralen heeft je lichaam juist nodig om koolhydraten te verwerken. Daarnaast werd het gehalte vitamine B1, B2, B3 en calcium en ijzer drastisch verlaagd. Dit maakt het qua voedingswaarde overbodig, het bestaat uit ‘lege’ calorieën , die in je bloedstroom komen en daar de insuline- en bloedsuikerspiegel aantasten.

Geraffineerde koolhydraten

In de onderstaande lijst vindt u producten die geraffineerde koolhydraten bevatten en die u dus beter helemaal kunt schrappen tijdens een koolhydraatarm dieet.

  • Witbrood en andere broodproducten
  • Witte rijst/pasta
  • Snoep en koekjes
  • Chips en nootjes
  • Chocolade
  • Geraffineerde suiker
  • Prik limonade en andere frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Magarine
  • Fruit/groente uit blik
  • Bewerkt vlees zoals hamburgers en worstjes
  • Ontbijtgranen die suiker bevatten zoals cornflakes
  • Gezoete yoghurt producten
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Pakjes saus/jus
  • Afhaal maaltijden (chinees, kebab, pizza)

Koolhydraten, glucose en insuline

In hun natuurlijke staat worden koolhydraten in je darmen omgezet tot glucose, dat komt in het bloed als bloedsuiker en dat levert brandstof voor je lichaam. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat de glucose wordt verplaatst van de bloedbaan naar je cellen. Hoe meer glucose er in je bloed zit, hoe meer insuline je lichaam moet aanmaken. Te veel glucose in je bloed is gevaarlijk, het is dus belangrijk dat je lichaam glucose snel uit je bloedbaan naar je cellen verplaatst. Te veel en te vaak hoge glucose waarden in het bloed hangt weer sterk samen met afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Glucagon

Als het bloedsuiker gehalte onder een bepaalde grens komt, maakt je lichaam glucagon aan. Daardoor stijgt je bloedsuikergehalte weer tot een normaal niveau. In onze maatschappij zit er bij te veel mensen te veel glucose in de bloedstroom. Een teveel aan glucose wordt dan door insuline omgezet naar vet. Onze lichaamscellen kunnen zo overspoeld raken met insuline dat ze er niet meer op reageren en daardoor gaat je lichaam steeds meer insuline produceren om maar te proberen om energie naar de cellen te krijgen. Dit noemen we insulineresistentie. Daarom is het ook zo belangrijk om voedingsmiddelen met een lage glycemische index te eten.

De volgende symptomen kunnen wijzen op een labiele bloedsuikerspiegel

  • Trek in voeding die rijk is aan koolhydraten
  • Na het eten van koolhydraten een opgeblazen gevoel, soms duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Constant honger gevoel
  • Stemmingswisselingen
  • Geestelijke vermoeidheid en moeite om goed te functioneren
  • Voortdurend jo-jo-effecten met diëten

Wil je ons complete koolhydraatarme dieetplan ontvangen? Vul dan nu je naam en e-mailadres in:


Het koolhydraatarmdieet dieetplan:

koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm recept 14 (bladzijde 13)

koolhydraatarme koekjes

Koolhydraatarm recept 19 (bladzijde 19)

koolhydraatarme salade

Koolhydraatarm recept 34 (bladzijde 23)

omelet

Koolhydraatarm recept 41 (bladzijde 32)

avocado koolhydraatarm

Koolhydraatarm recept 67 (bladzijde 41)

gezonde salade

Koolhydraatarm recept 88 (bladzijde 49)

carpaccio

Koolhydraatarmrecept 101 (bladzijde 56)

biefstuk koolhydraatarm

Koolhydraatarmrecept 112 (bladzijde 62)

koolhydraatarme muffin

Koolhydraatarmrecept 118 (bladzijde 68)

koolhydraatarm brood