Afvallen met een Koolhydraatarm dieet


Helaas bent u niet helemaal tevreden met uw lijf. Dat is zonde want een gezond lijf waar u trots op bent kan veel voor u betekenen. Een gezond en slank lijf is niet alleen mooier, maar het geeft u ook meer energie, meer zelfvertrouwen en meer levenslust. Dan hebben we het nog niet eens over de voordelen als een beter humeur, minder snel ziek worden, langer leven, complimenten over uw slanke lijf die u zult krijgen van anderen. Op deze site leest u alles over het koolhydraatarm dieet zodat u gezond en snel af kunt vallen.

afvallen

Het koolhydraatarm dieet is echt een populair dieet op het moment, dat komt omdat het een dieet is wat voor veel mensen ook écht werkt. Tevens is het een dieet dat je langere tijd zonder (lichamelijke) problemen en hongergevoelens kunt blijven volgen. Bij een crash dieet wordr dit bijvoorbeeld sterk afgeraden. Het koolhydraatarm dieet wordt over het algemeen ervaren als een makkelijk te volgen dieet. Dit komt doordat je veel dingen wel mag blijven eten en je jezelf niet hoeft uit te hongeren. Het enige wat je moet doen is bepalen welke koolhydraatarme recepten je lekker vindt. Zo zijn er ook genoeg voedingsmiddelen die een lage glycemische index hebben en daarom uiterst geschikt zijn in het koolhydraatarm dieet.

1 tot 2 kilo per week afvallen

Zeker in combinatie met sport is dit dieet uitstekend en kun je 1 tot 2 kilo per week verliezen. Een koolhydraatarm dieet is dé manier om al je overtollig vet te verbranden, ook uw vet rondom uw buik zal dan verdwijnen. Als u een koolhydraatarm dieet volgt betekent dat niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag binnenkrijgen. Het is namelijk niet gezond om alle koolhydraten te schrappen. Om gezond af te vallen moet je de inname van koolhydraten beperken en eiwitten en vetten gebruiken als brandstof voor je lichaam.

Koolhydraten zijn energie voor ons lichaam

Koolhydraten vormen een belangrijk deel van ons dieet, ze zijn een van de belangrijkste energiebronnen. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam, net als eiwitten en vetten. Ons menselijk lichaam kan werken op drie verschillende soorten macro-nutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarbij moet wel gezegd worden dat eiwitten van origin bouwstoffen zijn die bijdragen aan het herstel van je lichaam en allerlei interne processen. Het lichaam kan deze eiwitten wel omzetten in brandstoffen en dan kan de energie daaruit gebruikt worden.

Koolhydraten; wat doen ze precies?

Koolhydraten zitten in alles waar suiker of zetmeel in zit. bijvoorbeeld in graanproducten zoals brood, rijst en pasta maar ook in voedingsmiddelen zoals peulvruchten, aardappelen, melk en fruit. In hun natuurlijke staat worden koolhydraten in je darmen omgezet tot glucose, dat komt in het bloed als bloedsuiker en dat levert brandstof voor je lichaam. Kijk verder op glycemische index pagina voor wat wel en niet mag tijdens het koolhydraatarm dieet. Je hebt dus koolhydraten nodig om te leven, maar je kunt wel kiezen welke soort koolhydraten je eet en hoeveel.

Drie typen koolhydraten:

  • Enkelvoudige koolhydraten/monosacchariden: glucose(druivensuikers) en fructose (vruchtensuikers
  • Tweevoudige koolhydraten/disachariden: lactose (melksuiker).
  • Complexe koolhydraten/ polysachariden: zetmeelsoorten en cellulose (aardappels, rijst, granen).

Enkelvoudige koolhydraten (monosachariden)

De enkelvoudige koolhydraten zijn de kleinst mogelijke koolhydraatmoleculen, ze vormen de bouwstenen voor alle overige koolhydraten. De bekendste voorbeelden zijn glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker). Glucose ontstaat in ons lichaam bij de vertering van koolhydraten. Glucose kan je ook direct innemen, dan heet het druivensuiker of dextrose. De meeste suikers bestaan uit glucose of fructose of een mengsel daarvan.

Tweevoudige koolhydraten (disachariden)

Tweevoudige koolhydraten (disachariden) zijn opgebouwd uit twee met elkaar verbonden monosachariden. Het bekendste voorbeeld is suiker, de scheikundige naam voor suiker is sacharose. Melk bevat een andere disacharide: lactose of melksuiker. In tegenstelling tot suiker (sacharose) smaakt lactose niet zoet. In één glas melk zit ongeveer 9 gram lactose, dit is ongeveer evenveel als twee schepjes suiker en dus evenveel calorieën! Toch vinden we melk niet zoet smaken.

Complexe koolhydraten (polysachariden)

Complexe koolhydraten bestaan uit een groot aantal enkelvoudige koolhydraten. Meestal hebben ze geen zoete smaak en zijn niet oplosbaar in water. Zetmeel is bijvoorbeeld een complexe koolhydraat, maar ook bijvoorbeeld voedingsvezels

Vul je e-mailadres in en ontvang ons kant en klare dieet plan:


Direct het koolhydraatarm dieet inclusief recepten en dieetschema ontvangen? Vul nu je gegevens in:

Calorieën:

Calorieën zijn de maatstaf voor energie. Dus 500 kcal zijn 500 (kilo) calorieën. Calorieën zijn dus geen voedingstoffen zoals eiwitten, koolhydraten en vetten.

Koolhydraten:

Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Het is niet zo dat suikers altijd slecht zijn. Je lichaam zet de suikers om in glucose en daarop kan je lichaam functioneren.

Eiwitten:

Eiwitten (proteïnen) zijn essentiële bouwstenen voor je lichaam, eiwitten vind je onder andere terug in vlees, vis, schaal- en schelpdieren, eieren, groenten en in mindere mate in bonen. Eiwitten zijn onmisbaar voor het aanmaken van bloed, kraakbeen, hormonen, haar en nagels. Ook zorgen eiwitten voor de opbouw van spieren en het herstel van spieren.

Vetten:

Onverzadigde vetten hebben in tegenstelling tot andere vetten een positief effect op je gezondheid en zijn te vinden in noten, zaden, vis, avocado en olijfolie. Verzadigde vetten vind je onder andere terug in snacks uit de frituurpan of bak- en braadvet uit de pan. Deze onverzadigde vetten hebben een negatief effect op je gezondheid.